Wkrótce Wielkanoc
Kochane Krasnale, Drodzy Rodzice
proponuję Wam na dzisiaj różnorodne zabawy
- Zabawa na powitanie.
Dzieci witają się z Rodzicami, mówiąc rymowankę I. Fabiszewskiej i wykonując odpowiednie ruchy.
Na raz nogą tupiemy – dzieci tupią,
na dwa w ręce klaszczemy – klaszczą,
na trzy się kłaniamy – kłaniają się,
na cztery ręką machamy – machają do siebie ręką.
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam,
a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Wysłuchajcie opowiadania A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zajączkiem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc,
wierzbę pytają.
- Porozmawiajcie na temat treści wysłuchanego opowiadania (przykładowe pytania)
– Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?
– Jakie zwierzątka potem obudziło?
– Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?
– Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
- Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie
pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to proponuję zagadki, np.:
Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
- Zabawa Prawda czy fałsz?
Dzieci słuchają tekstów wypowiadanych przez rodziców. Jeżeli, według nich, są one prawdziwe, wstają, a gdy uważają, że nie są prawdziwe (są fałszywe), tupią nogami w podłogę.
- Pisanki to ozdobne jajka.
- Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemy warzywa.
- Baranek wielkanocny może być z ciasta.
- Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.
- W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.
- Święta wielkanocne są w zimie.
- Bazie rosną na wierzbie.
- Podziel na sylaby słowa kojarzące się z Wielkanocą, określ ich ilość np. pisanki, baranek, zajączek, borowina, koszyczek itp.
- „Bazie Kotki”- praca plastyczna. Na kartce kolorowego papieru rysujemy kredkami lub malujemy farbami wierzbowe gałązki. Z białej plasteliny, bibuły, lub waty lepimy kulki i naklejamy wzdłuż gałązek.
POWODZENIA!
Do jutra.