Witajcie w nowym roku szkolnym
Wrzesień w ,,Ekoludkach”
Tematyka:
- „Witajcie w przedszkolu”
- „To były wakacje”
- „Droga do przedszkola”
- „Nadeszła jesień”
WITAJCIE W PRZEDSZKOLU
Drodzy Rodzice!
Dla dzieci to kolejny rok w grupie przedszkolnej. Są jednak starsze, wiedzą i potrafią więcej, i wszystkie przygotowują się do tego, by niebawem przekroczyć szkolne progi i podjąć wyzwania małego ucznia. Pragniemy je w tym mądrze wspierać, wykorzystując naturalną ciekawość świata i różnorodne zdolności. Chcemy je uczyć tego, co najważniejsze, chcemy, by posiadły niezbędne umiejętności do radzenia sobie na co dzień, by przygotowały się do roli ucznia, by rozwijały swoją niepowtarzalną osobowość, swoje uzdolnienia, by stawiały czoło życiu i wygrywały!
Dzieci w tym wieku przede wszystkim bawią się, ale zabawy, zarówno te dydaktyczne, jak i ruchowe, i różnorodne gry są dla nich jednocześnie procesem intensywnego uczenia się. Podczas zabaw dzieci są niezwykle aktywne i w ten sposób zbierają ogrom doświadczeń sensoryczno-motorycznych, poznawczych i emocjonalno-społecznych, a to baza dla ich rozwoju. Wspólnie możemy pomóc im nazbierać tych dobrych doświadczeń więcej!
Uczymy tego, co najważniejsze:
– rozwijanie umiejętności nawiązywania dobrych relacji, w tym umiejętności krótkiego zaprezentowania się w grupie, zgodnej wspólnej zabawy oraz pracy w grupach, a przede wszystkim czerpania radości z bycia z innymi;
– wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania podczas zabaw, posiłków, czynności higienicznych…;
– rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej;
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i organizowanie pola spostrzeżeniowego, koordynacji oko-ręka;
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej, pamięci słuchowej i wzrokowej oraz analizy i syntezy słuchowej;
– wdrażanie do uważnego słuchania, tak by zrozumieć to, co jest mówione, i reagować adekwatnie do sytuacji;
– rozwijanie myślenia logicznego i myślenia przyczynowo-skutkowego; rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kształtów figur geometrycznych; rozwijanie orientacji przestrzennej w układzie pomieszczeń w nowej sali.
TO BYŁY WAKACJE
Drodzy Rodzice!
Ten tydzień będzie wspaniałą okazją kształtowania w dziecięcych umysłach pojęcia czasu. Różnego rodzaju pamiątki i wspomnienia, które się z nimi wiążą, to doskonały sposób na przybliżenie dzieciom pojęć przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, kształtowania poczucia ciągłości czasu.
Niewątpliwie pamiątki stanowią także ogromną wartość wychowawczą. Dotykając pamiątek, dzieci mają okazję dotknąć fragmentu własnej historii, a dotykając pamiątek innych i słuchając ich wspomnień – dotknąć fragmentu czyjejś historii, i w ten sposób poczuć bliskość i wspólnotę. Pamiątki uczą przeżywania wzruszeń i nastrojów, służą umacnianiu więzi, bowiem dzielenie się wspomnieniami, które zapadły głęboko w sercach, uczy dzielenia się tym, „co ważne dla mnie” i dzielenia tego „co ważne dla innych”.
Uczymy tego, co najważniejsze:
– budowanie poczucia tożsamości indywidualnej i grupowej, poczucia bliskości z innymi ludźmi i przynależności do wspólnoty m.in. poprzez dzielenie się z innymi opowieściami o swoich przygodach i przeżyciach;
– rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez uczenie uważnego wysłuchania tego, co ma do powiedzenia druga osoba, spokojne oczekiwanie na swoją kolej i wdrażanie do komunikowania się umiarkowanym głosem;
– wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zajęć w grupach i zabaw z elementami współzawodnictwa;
– oswajanie emocji i uczenie się właściwego zachowania w sytuacjach zwycięstwa i w sytuacjach niepowodzeń;
– budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności m.in. poprzez identyfikowanie właściwego i niewłaściwego zachowania w różnych miejscach np. na placu zabaw, w górach, nad morzem, nad jeziorem, w lesie.
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, sprawności manualnej i koordynacji ręki i oka m.in. poprzez wykonywanie prac plastycznych, odzwierciedlanie kształtu jakiegoś elementu w formie przestrzennej
DROGA DO PRZEDSZKOLA
Drodzy Rodzice!
Sześciolatek jest na etapie intensywnego rozwoju emocjonalnego i społecznego, jednakże czeka go jeszcze długa droga do osiągnięcia dojrzałości emocjonalnej. Grupa rówieśnicza i różnorodne sytuacje podczas wspólnych zajęć niosą nieustannie nowe wyzwania i pozwalają zdobywać doświadczenia, które przyczyniają się do kształtowania odporności psychicznej dziecka na sytuacje trudne. Takimi sytuacjami są dla przedszkolaka chwile przegranej podczas gier zespołowych. Jednakże sytuacje te są jednocześnie okazją do zrozumienia, że „raz wygrywam ja, a raz wygrywa ktoś inny”, oraz nabywania odporności na takie sytuacje. To niezwykle ważne, aby dziecko tej odporności nabywało. Niebawem stanie w nowej roli społecznej – ucznia. Im bardziej okrzepnie emocjonalnie w sytuacjach, które wiążą się z pewnym napięciem psychicznym, tym lepiej poradzi sobie w nowymi wyzwaniami.
Uczymy tego, co najważniejsze:
– wdrażanie do przestrzegania reguł obowiązujących w zabawach i grach grupowych oraz oczekiwania na swoją kolej;
– budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności m.in. poprzez zapamiętanie numerów alarmowych i omówienie przykładowych sytuacji korzystania z nich, identyfikowanie właściwego i niewłaściwego zachowania na ulicy.
– wdrażanie do rozumienia znaczenia symbolu m.in. poprzez rozpoznawanie znaków drogowych, odczytywanie różnych znaków informacyjnych
– wzbogacanie słownika o wyrazy związane z tematem zajęć i rozumienia wieloznaczności wyrazów (np. zebra);
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej m.in. poprzez odwzorowywanie znaków, sprawności manualnej i koordynacji ręki i oka poprzez ćwiczenia rysowania po śladzie i rysowania linii w zawężonej powierzchni;
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej poprzez identyfikowanie dźwięków i sytuacji, w których można je usłyszeć;
NADCHODZI JESIEŃ
Drodzy Rodzice!
Dzieci w grupie przedszkolnej stają się dla siebie nawzajem nauczycielami. Liczne przykłady potwierdzają, że jeśli dzieci są poprowadzone do wspólnej wytrwałej pracy nad powierzonymi zadaniami, ich intelektualne postępy mogą być nawet większe niż podczas pracy indywidualnej. W tym tygodniu będzie dużo okazji do zabaw w parach i zespołach, tworzenie kompozycji z jesiennych liści, darów jesieni, wspólne urządzanie kącika przyrody Uczą się w ten sposób współpracy i współdziałania mimo różnorodnych punktów widzenia (a może właśnie dzięki nim)!
Uczymy tego, co najważniejsze:
– rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat z zachowaniem płynności mówienia i panując nad swoim głosem, słuchanie wypowiedzi innych;
– budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zdrowie m.in. poprzez wyrabianie nawyku dbałości o zdrowe żywienie, zachowanie ostrożności w zetknięciu z nieznanymi roślinami.
– rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej; rozwijanie wrażliwości, analizy i syntezy słuchowej;
– rozwijanie słuchu fonematycznego m.in. poprzez dobieranie obrazków, których nazwy się rymują;
– wspomaganie rozwoju mowy i umiejętności poprawnego wypowiadania się m.in. poprzez dbałość o poprawne pod względem artykulacyjnym wymawianie słów i budowanie dłuższych wypowiedzi; wzbogacanie słownika o pojęcia związane z tematami zajęć oraz wdrażanie do rozumienia wieloznaczności wyrazów;
– rozwijanie umiejętności odzwierciedlania kształtu jakiegoś elementu w formie przestrzennej np. owocu z plasteliny;
– porównywanie liczebności zbiorów z użyciem określeń: więcej, mniej, tyle samo;