Wiosna w ogrodzie
Dzień dobry Ekoludki 🙂
Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi, w doskonałej formie i chętni do działania:)
Zacznijmy więc od zabawy ruchowej.
Wstańcie i poruszajcie się przy piosence:
Posłuchajcie wiersza:
“W ogródku” M. Niklewiczowa
Dzielna Halinka wcześnie wstawała,
małe zagonki równo skopała.
Na pierwszej grzędzie rzodkiewka będzie,
wzejdzie nam ślicznie rządek przy rzędzie.
Posiana marchewka, za nią buraki,
a między nimi w dwóch rzędach maki.
W rogu, gdzie ziemia czarna i tłusta,
będzie cebula, za nią kapusta.
Tu będą rosły nam kalafiory,
dalej ogórki i pomidory.
A w koło będą śliczne rabatki,
na nich nasturcje i inne kwiatki.
Rozmowa na temat treści wysłuchanego utworu:
– O czym był wiersz?
– Co Hania zrobiła w ogródku?
– Jakie narzędzie było jej potrzebne do kopania ziemi?
– Jakim narzędziem wyrównała później ziemię na grządkach?
– Co później zrobiła Hania?
– Jakie warzywa posiała Hania w swoim ogródku?
Przyjrzyjcie się narzędziom przedstawionym na obrazku. Czy potraficie je nazwać?
– Co robimy przy pomocy łopaty?
– Do czego służą widły?
– Co robimy przy pomocy konewki?
– Do czego służy sekator?
– Co robimy przy pomocy nożyc?
– Do czego służy taczka w ogrodzie?
– Co robimy posługując się grabiami?
– Do czego służy motyka?
Analiza słuchowa słów:
Podzielcie nazwy warzyw posianych przez Hanię:
– na sylaby (rzod-kiew-ka),
– na głoski (rz-o-d-k-i-e-w-k-a).
rzodkiewka, marchewka, buraki, maki, cebula, kapusta, kalafiory, ogórki, pomidory.
Przerwa na odrobinę ruchu:
Założenie hodowli cebuli
Zachęcamy Was kochani do posadzenia w domu cebuli. Co będzie Wam potrzebne?
- doniczka lub skrzynka balkonowa,
- ziemia,
- cebula,
- konewka (butelka) z wodą
– Co z niej wyrośnie, jak myślicie?
Możecie też posiać rzodkiewkę, sałatę czy jakieś zioła… 🙂
Postawcie doniczki czy skrzynki na parapecie lub na balkonie i obserwujcie, jak Wasze roślinki wzrastają. Nie zapominajcie o ich podlewaniu 😉
Będzie nam bardzo miło, jeśli prześlecie nam zdjęcia 🙂
Powodzenia!