Wiosna w ogródku
Witajcie Kochane Czarodzieje 🙂
W tym tygodniu będziemy poznawać roślinki oraz jak zmienia się ogródek wiosną, jakie prace się wykonuje i jakie narzędzia są do tego potrzebne
- Słuchanie opowiadania o cebulce
Była sobie cebulka, całkiem podobna do tych, które się je, ale mniejsza. Jesienią, kiedy liście na drzewach zaczęły żółknąć cebulka została zakopana w ziemi – tak jak skarb. Cebulka wcale się nie martwiła. Jadła, piła (bo cebulki potrafią jeść i pić pod ziemią), a nawet troszkę urosła: wypuściła od dołu korzonki, a od góry mały rożek, to znaczy kiełek. Potem zrobiło się zimno, na ziemię spadły liście, a jeszcze później śnieg. Cebulka wcale się nie martwiła, tylko zasnęła pod swoją żółto- brązowo- białą kołderką. Spała długo, długo. Pewnego razu coś ją obudziło. Śnieg stopniał, robiło się coraz cieplej. Świeciło słonko a później spadł deszcz, twarda ziemia stawała się coraz bardziej miękka i wilgotna. Znowu można było jeść i pić, a w dodatku coś strasznie ciągnęło cebulkę do góry. Nie mogła od razu cała wyjść spod ziemi, ale wysunęła swój rożek. Rożek wydłużał się jak antena, aż ujrzał świat, zielenił się i wypuścił liście … A na końcu miał pączek. Oczywiście nie taki do jedzenia, tylko mniejszy i zielony. Któregoś dnia, gdy słońce przygrzało naprawdę mocno, pączek zaczerwienił się i rozchylił. I okazało się, że na świecie pojawił się piękny żółty tulipan! Nastała naprawdę wiosna.
- Rozmowa na temat treści opowiadania
-O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
-Kto potrafi wskazać tę cebulkę?
-Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)
-Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)
-Co zrobiła ta cebulka, kiedy przyszła zima? (zasnęła)
-Jak długo spała? (do wiosny)
-Kto ją obudził? (słońce i deszcz)
-Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)
-Co należy do części podziemnej, a co nadziemnej? Określanie części rośliny.
- Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Kwiatki budzą się – kwiatki zasypiają”
Dzieci-kwiatki przykucają na dywanie, z główkami schowanymi w ramionach.
Budzą je promienie wiosennego słońca (rodzic chodzi i dotyka dłonią główkę dziecka) i kropelki ciepłego deszczyku (rodzic zwilża opuszki palców w miseczce z wodą) i dotyka nosa dziecka.
Kwiatki powolutku budzą się, podnoszą, wyciągają swoje listki i główki kwiatowe, obracają się dookoła własnej osi. Kiedy słońce zachodzi, kwiatki powoli chowają swoje główki, zwijają listki – przykucają i zasypiają.
- Zapoznanie z budową kwiatu cebulkowego na przykładzie tulipana
A jak Wasze cebulki – rosną , dbacie o nie 🙂 Pozdrawiam:)