W listopadzie w grupie ,,Elfy”
W LISTOPADZIE W GRUPIE „ELFY’’
Tematyka:
- Zwierzęta przygotowują się do zimy.
- Mój kraj.
- Urządzenia elektryczne.
- Tutaj rosły paprocie…
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
- nazywa swój kraj – Polska
- wie, że stolicą Polski jest Warszawa
- bierze udział w zajęciach z mapą polski
- ogląda zabytki Warszawy na ilustracjach, zdjęciach
- rozpoznaje wybrane pomniki i budowle o charakterystycznej architekturze (np. warszawską Syrenkę , smoka wawelskiego i inne)
- zna symbole narodowe – godło państwowe, flagę polski
- słucha, śpiewa hymn polski
- słucha legend i podań polskich
- przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy
- samodzielnie liczy przedmioty do 10 lub w większym zakresie
- szacunkowo określa ilość elementów (dużo, mało)
- wie, w jaki sposób wybrane zwierzęta przygotowują się do zimy – niedźwiedź, żaba, jeż, wiewiórka, sarna, zając, dzik
- wie, jakie ptaki migrują wraz z nadejściem zimy – jaskółka, bocian, skowronek
- pomaga ptakom przetrwać zimę, dokarmiając je – wróbel, sikorka, gil
- zna domowe urządzenia elektryczne i wie jak zachować bezpieczeństwo posługując się nimi
Drodzy Rodzice!
„MÓJ KRAJ”
Jak uczyć dzieci rozumienia pojęcia ojczyzna, jak uczyć szacunku wobec narodu? Najlepiej zacząć od kształtowania pojęć, które są dziecku najbliższe – dom, rodzina, następnie rozwijać w dzieciach poczucie dumy z przynależności do lokalnej społeczności, zapoznawać je z obyczajami i osiągnięciami kulturalnymi. Zadbać o to, aby dzieci miały okazję uczestniczyć w lokalnych uroczystościach organizowanych z okazji ważnych rocznic, obchodów świąt czy wystaw… Znajomość ważnych wydarzeń w historii własnego narodu, jego tradycji i obyczajów pozwoli odkrywać swoje pochodzenie, budować poczucie tożsamości. Symbole narodowe, tradycje i święta pomagają snuć nić łączącą obecne pokolenia z przeszłymi, kształtują poczucie przynależności do określonej większej grupy. Rozwijając poczucie przynależności do własnego narodu, ucząc poszanowania i pielęgnowania jego tradycji, rozpalając miłość do własnej ojczyzny, jednocześnie powinniśmy uczyć poczucia przynależności do wielkiej wspólnoty ludzi na całej kuli ziemskiej. Uczyć rozumienia różnic kulturowych i ich poszanowania, życzliwości i sympatii dla ludzi w ogóle.
Jak wspierać dziecko?
- Warto rozwijać w dziecku poczucie dumy z przynależności do lokalnej społeczności, zapoznać je z obyczajami i osiągnięciami kulturalnymi. Zadbać o to, aby miało okazję uczestniczyć w lokalnych uroczystościach organizowanych z okazji ważnych rocznic, obchodów świąt czy wystaw…Warto połączyć rodzinne spacery z pokazaniem ważnych miejsc dla danej społeczności i opowiedzeniem historii związanych z tymi miejscami.
- Czytanie legend i snute przy tej okazji rozmowy o ich bohaterach będą stanowiły znakomitą okazję do poznawania historii własnego narodu i rozwijania poczucia przynależności do większej wspólnoty.
Zwierzęta przygotowują się do zimy
Nadchodzący tydzień przyniesie wspaniałe okazje, by uczyć dzieci wrażliwości na świat przyrody, rozumienia, że człowiek może i powinien dbać o środowisko, na przykład pomagać zwierzętom. To, czego dzieci dowiedzą się podczas słuchania opowiadań, oglądania albumów, rozmów o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy i jak człowiek może im pomóc przetrwać zimę, mogą od razu wprowadzić w czyn. Będą miały możliwość wystawienia karmnika i uczyć się systematycznego dbania, by ptaki, które się do niego zlatują, miały zawsze czysty i odpowiedni pokarm. Niezwykłą radość sprawi dzieciom obserwacja ptaków, możliwości wpływania na środowisko, tego, co to znaczy opiekować się, przeżywać radość z robienia czegoś dobrego na rzecz innych stworzeń.
Jak wspierać dziecko?
- Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, co dzieje się zimą w świecie przyrody. I najlepiej, by rozmowa miała swoją kontynuację w czynach. Jesień i zima to m.in. czas, kiedy zwierzęta potrzebują pomocy ze strony człowieka. Można zbudować karmnik, można wyjść do parku, by dokarmiać kaczki… Ważne, by dziecko poczuło, że może mieć swój udział w dbaniu o świat przyrody, w pomaganiu innym stworzeniom.
URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
Wokół nas jest dzisiaj znacznie więcej urządzeń elektrycznych niż było kiedyś. Nie ulega wątpliwości, że dzieci powinny być wprowadzone w świat techniki. I powinny poznawać zasady działania urządzeń, które je otaczają i z których już niejednokrotnie same korzystają, oczywiście poznawać na miarę swoich możliwości poznawczych. Powinny również uczyć się bezpiecznego z nich korzystania. Jeśli dorośli nie będą świadomie wprowadzać dziecka w świat różnego rodzaju urządzeń, które znajdują się wokół, dzieci same, zafascynowane nimi, będą starały się je poznać na własną rękę, a to może prowadzić nie tylko do zniszczenia tych urządzeń, ale także do wypadków groźnych dla dzieci. Warto pamiętać, że dzieci w wieku pięciu i sześciu lat są w stanie już wiele zrozumieć, jeśli przeprowadzi się je odpowiednio przez cały proces poznania zjawisk i rzeczy, pozwoli się na zadawanie pytań i udzieli odpowiedzi. Pozwoli to dzieciom oswoić fascynujący i tajemniczy świat techniki i uczyni go bezpieczniejszym.
Jak wspierać dziecko?
- Warto majsterkować z dzieckiem, konstruować proste urządzenia, bo to znakomicie rozwija wyobraźnię przestrzenną, zdolność rozumowania przyczynowo-skutkowego, przygotowuje do radzenia sobie w sytuacjach życiowych, rozwija koordynację wzrokowo-ruchową i sprawność manualną.
Warto porozmawiać o… bezpiecznym i oszczędnym korzystaniu z urządzeń elektrycznych!
- Dziś mamy wiele urządzeń elektrycznych, które ułatwiają nam codzienne życie. Trzeba uświadamiać dzieciom, że wszystkie one kosztują i wykorzystują cenną energię. Prąd elektryczny może być niebezpieczny. Długie siedzenie przed komputerem może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Dorośli powinni być przykładem oszczędnego i bezpiecznego wykorzystywania urządzeń elektrycznych, dobrodziejstw techniki, i jednocześnie świadomie wprowadzać dzieci w bezpieczne i oszczędne korzystanie z różnego rodzaju urządzeń.