Październik w ,,Ekoludkach”
Tematyka:
- „Co robią zwierzęta jesienią?”
- „Jesień w sadzie”
- „Jesień na działce”
- „Jesienią dbamy o zdrowie”
JESIEŃ W SADZIE
Drodzy Rodzice!
Podczas wielu zabaw i różnorodnych zajęć dzieci uczą się pojęć i rozwijają umiejętności, które będą niezbędne do poradzenia sobie w szkole już w niedalekiej przecież przyszłości. Począwszy od umiejętności skupienia uwagi na tym, co mówi nauczyciel i umiejętności zrozumiałego komunikowania swoich myśli (na miarę dziecięcych możliwości, oczywiście) po umiejętność rysowania po śladzie czy rozumienia pojęcia stałości liczby. Przede wszystkim powinnyśmy pamiętać, by nie ganić dziecka za to, że czegoś nie rozumie. Dzieci w wieku przedszkolnym i jeszcze wczesnoszkolnym, by pojąć pewne zasady i nabyć umiejętności, potrzebują bardzo wielu powtórzeń. Możemy je wesprzeć przede wszystkim cierpliwością i zachętą do działania, mądrze wykorzystując codzienne sytuacje lub organizując pewne zabawy. Bo to jest właśnie podstawowa tajemnica inteligencji – aby coś zrozumieć, potrzebujemy tego doświadczyć, czasem wielokrotnie!
Uczymy tego, co najważniejsze:
– rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat z zachowaniem płynności mówienia i panując nad swoim głosem, słuchanie wypowiedzi innych;
– budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zdrowie m.in. poprzez wyrabianie nawyku dbałości o zdrowe żywienie, zachowanie ostrożności w zetknięciu z nieznanymi roślinami.
– rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej; rozwijanie wrażliwości, analizy i syntezy słuchowej;
– poznanie graficznego obrazu głoski o (liter o, O) oraz podpisów do obrazków (np. okno, oko, okulary);
– rozwijanie słuchu fonematycznego m.in. poprzez dobieranie obrazków, których nazwy się rymują;
– wspomaganie rozwoju mowy i umiejętności poprawnego wypowiadania się m.in. poprzez dbałość o poprawne pod względem artykulacyjnym wymawianie słów i budowanie dłuższych wypowiedzi; wzbogacanie słownika o pojęcia związane z tematami zajęć oraz wdrażanie do rozumienia wieloznaczności wyrazów;
– rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji ręka-oko m.in. podczas rysowania po śladzie i w ograniczonym polu;
– rozwijanie umiejętności odzwierciedlania kształtu jakiegoś elementu w formie przestrzennej np. owocu z plasteliny;
– porównywanie liczebności zbiorów z użyciem określeń: więcej, mniej, tyle samo;
– doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała – lewa i prawa strona, przód i tył, części ciała.
JESIEŃ W OGRODZIE
Drodzy Rodzice!
Nadchodzący tydzień da nam wiele okazji do różnorodnych zabaw i wspaniałej twórczej ekspresji m.in. podczas wykonywania różnorodnych dzieł plastycznych oraz zabaw w teatrzyk kukiełkowy. Zabawy tego rodzaju stwarzają okoliczności, w których dzieci doświadczają szczególnie silnych emocji w związku z radością „tworzenia” odgrywanej postaci, budowania dialogów, prezentowania swojej postaci (i siebie) przed widownią. Wiele dzieci podejmuje swoje role bez cienia nieśmiałości, inne ośmielają się dopiero po pewnym czasie, obserwując koleżanki i kolegów. Zabawy w ogóle, a być może zabawy w teatrzyk w szczególności, stwarzają niezwykłe możliwości wyrażania siebie, a jednocześnie stanowią dla dziecka pewnego rodzaju bezpieczną autoterapię. Pozwalają nabywać poczucia własnego sprawstwa i radości tworzenia. I to m.in. jest sposób na uczenie się mądrej wiary, że „mogę”, że „warto spróbować”.
Uczymy tego, co najważniejsze
– budzenie zainteresowania sztuką teatralną i kształtowanie postawy kulturalnego widza m.in. poprzez uczestnictwo w zabawie w teatrzyk kukiełkowy, własnoręczne tworzenie kukiełek, oglądanie przedstawienia koleżanek i kolegów;
– budowanie poczucia odpowiedzialności za swoje zdrowie
– rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci wzrokowej, uwagi, pamięci oraz analizy i syntezy słuchowej;
– rozwijanie pomysłowości i wyobraźni m.in. poprzez układanie kompozycji z jesiennych darów oraz wykonywanie kukiełek z warzyw; rozbudzanie zainteresowania sztuką teatralną poprzez udział w odgrywaniu scenek;
– rozwijanie myślenia logicznego m.in. poprzez grupowanie warzyw według wybranych właściwości;
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego m.in. poprzez dostrzeganie etapów rozwoju rośliny w kolejnych porach roku, planowanie kolejnych czynności podczas przygotowywania syropu z cebuli i sałatki warzywnej;
– wdrażanie do rozumienia pojęcia liczby 1, 2, 3 i jej graficznego obrazu; wdrażanie do rozumienia aspektu porządkowego liczb, rozumienia pojęcia o jeden więcej, o jeden mniej, kształtowanie umiejętności dodawania poprzez manipulowanie przedmiotami; utrwalanie pojęcia para; szacowanie, w którym zbiorze jest więcej, a w którym mniej.
CO ZWIERZĘTA ROBIĄ JESIENIĄ?
Drodzy Rodzice!
Zachowanie umiaru to niezwykle cenna umiejętność życiowa. Dotyczy ona wielu aspektów życia. Umiar można by określić jako umiejętność unikania skrajności, dążenie do równowagi, umiar wiąże się z samodyscypliną i umiejętnością nałożenia sobie zdrowych ograniczeń. Uczenie umiaru w wieku przedszkolnym dotyczy w znacznej mierze sfery materialnej. Umiejętność doceniania tego, co się posiada, to wielka sztuka i szczególne wyzwanie we współczesnej konsumpcyjnej kulturze, w której jesteśmy nieustannie zaskakiwani nowościami i ścigani przez pokusy posiadania nowych rzeczy. O ile dorośli są w stanie w dużo większej mierze oprzeć się reklamom, to dzieciom dużo trudniej być odpornym na atrakcyjne nowości i trzeba im w tym pomóc.
Uczymy tego, co najważniejsze:
– rozwijanie wytrwałości m.in. poprzez wdrażanie do doprowadzenia rozpoczętej pracy do końca;
– rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez budowanie wiary we własne możliwości – wypowiadanie się na forum grupy
– budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności oraz samodyscypliny m.in. poprzez przestrzeganie reguł obowiązujących podczas zabaw w sali i w ogrodzie, pilnowanie porządku w kącikach zabaw, sprzątanie po sobie.
– rozwijanie sprawności ruchowej, orientacji przestrzennej, poczucia rytmu i reagowania na sygnał, sprawności manualnej i koordynacji oko-ręka; doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała;
– rozwijanie zainteresowania książką i czytaniem m.in. poprzez oglądanie albumów o zwierzętach; wzbogacanie słownictwa o określenia związane z tematyką zajęć np.: gawra, sen zimowy; poszerzanie wiedzy przyrodniczej: o nazwy zwierząt leśnych, o wyglądzie i zwyczajach niektórych zwierząt, o pracy leśniczego;
– rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej m.in. poprzez dobieranie obrazków, których nazwy się rymują, poznanie graficznego obrazu głoski a i A
– doskonalenie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach, porównywanie liczebności zbiorów z użyciem określeń: najwięcej, najmniej, więcej, mniej; rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych; rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego
JESIENIĄ DBAMY O ZDROWIE
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu będzie wiele okazji do wdrażania dzieci do dbania o zdrowie własne i innych, rozumienia, że życie i zdrowie należy chronić, poznawania zasad zdrowego stylu życia, zasad przestrzegania higieny, a także oswajania dzieci z potrzebą odbywania wizyt u lekarzy różnych specjalności, w tym regularnych wizyt u dentysty. To także kształtowanie niemal intuicyjnego rozumienia zdrowia i zagrożeń, jakimi są choroby. Nie chodzi tu oczywiście o straszenie dzieci, ale o uświadomienie potrzeby i możliwości dbania o swoje zdrowie, co w pewnym stopniu pozwala ochronić się przed chorobami. Uświadomienie, że każdy z nas ma wpływ na ochronę swojego stanu zdrowia i jest za to odpowiedzialny. Dbanie o z drowie to m.in. zdrowy styl odżywania i zapewnienie odpowiedniej dawki ruchu. Dla dzieci w tym wieku aktywność ruchowa jest naturalna, można wręcz powiedzieć, że dziecko w wieku przedszkolnym charakteryzuje głód ruchu. I trzeba o ten ruch dbać i go umożliwiać. Im sprawniejsze ruchowo dzieci, w tym m.in. lepsza ich koordynacja wzrokowo-ruchowa, w tym sprawność manualna, tak niezbędna w wieku szkolnym do nabywania umiejętności pisania. Warto zachęcać dzieci do zabaw i zajęć, które tę koordynację będą rozwijać. To inwestycja w sprawność, kondycję, zdrowie i poczucie zadowolenia z osiągania sukcesów przez przyszłego ucznia.
Uczymy tego, co najważniejsze:
– kształtowanie postawy prozdrowotnej m.in. poprzez poznawanie zasad zdrowego stylu życia i wdrażanie do zdrowych nawyków;
– pokonywanie lęku przed koniecznymi zabiegami dentystycznymi m.in. poprzez zrozumienie, dlaczego zabieg jest potrzebny i dokładne poznanie kolejnych czynności dentysty
– rozwijanie ogólnej sprawności i wytrzymałości fizycznej, ćwiczenie rzucania i łapania, kształtowanie świadomości ciała i umiejętności izolacji jego poszczególnych części, rozwijanie poczucia rytmu;
– rozwijanie pamięci słuchowej m.in. poprzez powtarzanie ciągów wyrazowych oraz analizy i syntezy słuchowej;
– budowanie wiedzy o zdrowym stylu życia i mechanizmach służących zachowaniu zdrowia (dieta, produkty zawierające witaminy A, B, C i D, ćwiczenia, higiena osobista, profilaktyka dentystyczna);
– rozwijanie logicznego myślenia, m.in. poprzez łączenie obrazków, przedmiotów w kategorie.