Kwiaty dla Mamy
Witajcie moi Drodzy
Zapraszam na ćwiczenia poranne:
Zabawa orientacyjno-porządkowa Kwiatek do kwiatka.
Rodzic nakleja dziecku emblemat kwiatka, drugi nakleja gdzieś w pokoju, tak, by dziecko mogło go zauważyć. Dziecko porusza się w różne strony przy dźwiękach bębenka lub klaskania, zgodnie z wygrywanym przez Rodzica rytmem. Na przerwę w grze staje obok kwiatka.
Ćwiczenie z elementem skłonu – Zbieramy kwiaty.
Dziecko maszeruje w różne strony przy dźwiękach bębenka. Na przerwę w grze wykonuje skłon – naśladując zrywanie kwiatów i układanie z nich bukietów.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Na rowerek z tatą.
Dziecko kładzie się na plecach na dywanie. Unosi nogi i wykonuje nimi naprzemienne ruchy, naśladując jazdę na rowerze.
Ćwiczenie z elementem równowagi – Herbatka dla taty.
Rodzic przygotowuje tacę lub cienką książkę o sztywnych okładkach i ustawia na niej puste plastikowe kubki. Dziecko wybiera stronę pokoju, po której będzie stało, naprzeciwko ustawia krzesło. Ustawia się po wybranej stronie pokoju trzymając tacę i na haslo: „start”. Przechodzi z jednej strony pokoju na drugą, starając się, aby kubek nie spadł – niesie herbatkę dla taty. Przechodzi z tacą dookoła krzesła i wraca na miejsce. Zabawa się powtarza.
Zabawa bieżna Bukiet dla mamy.
Na krześle leżą kredki lub inne dłuższe przedmioty, np. słomki do napojów. Dziecko biega w różne strony przy dźwiękach bębenka. Na hasło, np. Bukiet z pięciu kwiatów, dobiega do krzesła i bierze do ręki pięć kredek. Tworzy bukiet dla mamy. Następnie odkłada kredki. Rodzic za każdym razem podaje inną liczbę kwiatów w bukiecie.
Ćwiczenie uspokajające Na spacerze.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła. Wykonując głębokie wdechy nosem i długie wydechy ustami z jednoczesnym unoszeniem i opuszczaniem ramion.
Kwiaty dla mamy – zabawy charakterze językowo – matematycznym
Zabawa „Delikatny jak kwiat”.
Wyobraźcie sobie kwiatka leżącego na Waszej dłoni. Lekko i powoli go dotknijcie , zróbcie to tak, aby nie uszkodzić delikatnych płatków kwiatka.
Zabawa słowna „Rozmowy o mamie”
Postarajcie się odpowiedzieć na pytania:
– Czy łatwo jest być mamą?
– Dlaczego mama jest taka ważna dla dzieci?
– Jak wygląda moja mama?
– Czym się zajmuje w domu?
– Jaki zawód wykonuje i co robi w pracy?
Drodzy Rodzice bardzo proszę, o pomoc dzieciom w odpowiedzi na pytania, z którymi być może mają problem oraz zachęcanie ich do budowania zdań podczas wypowiedzi. Z mojego doświadczenia wynika, że dzieci często nie wiedzą jaki zawód wykonują ich rodzice, a nawet jakie czynności wykonują w pracy.
Zabawy językowe ze słowem „mama”.
– Tworzenie zdrobnień.
Wymieńcie zdrobnienia od słowa mama, np.: mamusia, mateńka, mamulka, musia itp.
– Poszukiwanie określeń przymiotników Jaka jest mama?
Opiszcie swoją mamę za pomocą określeń przymiotnikowych, np.: czuła, troskliwa, cierpliwa, serdeczna, miła, kochana, kochająca, mądra itp.
– Układanie zdań.
Ułóżcie zdania, w których znajdzie się słowo mama.
– Dzielenie zdań (wypowiedzeń) na słowa.
Klaszcząc, na każde słowo, podzielcie zdania (wypowiedzenia) na słowa. Policzcie, ile słów jest w poniższych zdaniach – przysłowiach.
Dla każdej matki miłe jej dziatki. (Proszę Rodziców o wyjaśnienie dziecku znaczenia słowa dziatki).
U swej matki każdy gładki.
Dobre dziatki to skarb matki.
U mamy zawsze najlepiej.
– Ćwiczenia intonacyjne.
Wypowiedzcie, proszę wcześniej wymienione przysłowia z różną intonacją, np. cicho, głośno, z radością, ze smutkiem, wolno, szybko.
Zabawy matematyczne.
Spacer po ogrodzie – zbieranie kwiatów z rabatek.
Przygotuj: pasek zielonej krepiny, (lub tkaniny), sylwety kwiatów np. czerwonych tulipanów, białych róż, pomarańczowych gerber, fioletowych irysów (po 3 kwiaty każdego gatunku (lub kolorowe guziki albo kółka w wymienionych kolorach) odtwarzacz CD, nagranie spokojnej muzyki.
Dziecko na dywanie tworzy grządkę – na zielonej krepinie lub tkaninie układa sylwety róż, tulipanów, gerber i irysów lub zastępujące je koła bądź guziki. Rodzic włącza nagranie spokojnej muzyki. Dziecko spaceruje po ogrodzie – dywanie. Podczas krótkiej pauzy zbiera kwiaty z grządki głośno je licząc. Zabawę powtarza się trzy razy, aby każde dziecko zebrało wszystkie kwiaty. Na koniec dziecko na dywanie, rozkłada kwiaty, dzieli je na rodzaje lub wg kolorów. Nazywa zebrane kwiaty lub nazywa ich kolory.
Kwiatowe łamigłówki – rozwiązywanie zadań z treścią.
Przygotuj: sylwety kwiatów: czerwonych tulipanów, białych róż, pomarańczowych gerber i fioletowych irysów lub koła albo guziki w takich samych jak wymienione kolorach(po 3 kwiaty każdego gatunku), kartoniki z liczbami od 1 do 6.
– Posłuchaj i ułóż przed sobą kwiaty, koła lub guziki wg wymienionych kolorów w określonej w zadaniu ilości.
– Policz i odpowiedz.
Tata ściął z grządki 3 czerwone tulipany i 3 białe róże. Ile kwiatów razem ściął z grządki tata?
Zosia wręczyła mamie bukiet złożony z 3 róż i 2 gerber. Z ilu kwiatów składał się bukiet dla mamy?
Mama włożyła do wazonu 2 irysy i 1 gerberę. Ile kwiatów włożyła do wazonu mama?
Ewa dała mamie 3 pomarańczowe gerbery, a jej brat Tomek 3 białe róże. Ile kwiatów dostała mama?
Po wykonaniu każdego zadania policz kwiaty każdego gatunku i porównaj ich liczbę. Ustal, których kwiatów jest więcej, których mniej, a których tyle samo. Podpisz ilość kwiatów odpowiednim kartonikiem z cyfrą.
Zabawa ruchowa wyrabiająca umiejętność wyczucia własnego ciała – Co czujesz?
Przygotuj: odtwarzacz CD, nagranie wersji instrumentalnej dowolnej piosenki o mamie.
Rodzic/opiekun ustala sygnały dla ustalonych haseł:
– Czy czujesz, jak bije serce? – jedno klaśnięcie.
– Czy czujesz, jak oddychasz? – dwa klaśnięcia.
– Czy czujesz, jak mrugasz oczami? – trzy klaśnięcia
W rytmie nagrania muzyki dziecko maszeruje po pokoju. Na jedno klaśnięcie zatrzymuje się. Przykłada rękę do serca i w skupieniu stara się wyczuć jego bicie. Dziecko ponownie maszeruje. Kiedy usłyszy dwa klaśnięcia, kładzie się na plecach, umieszcza ręce na brzuchu i stara się wyczuć jego ruchy. Ponownie maszeruje. Trzy klaśnięcia oznaczają przejście do siadu skrzyżnego, dłonie lekko położone na oczach dziecko sprawdza ruchy powiek. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 44, 45
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Zabawa rytmiczna Koncert dla mamy, z wykorzystaniem niekonwencjonalnych instrumentów (garnki, pokrywki, drewniane łyżki i metalowe łyżki).
Dziecko wybiera po dwa przedmioty (garnki, pokrywki, drewniane łyżki i metalowe łyżki). Na znak dyrygenta – rodzica. Dziecko gra koncert dla mamy.
Powodzenia