W krainie osób niepełnosprawnych
Witajcie Skrzaty!
Dzisiaj poruszymy bardzo ważny temat, dotyczący osób z niepełnosprawnościami. Tytuł naszych zajęć to „W krainie osób niepełnosprawnych”, ale czy osoby z niepełnosprawnościami żyją w jakiejś innej niż my krainie? Oczywiście, że nie!
Zapraszam na zajęcia 🙂
Czym jest niepełnosprawność?
Jak myślicie, czym jest niepełnosprawność?
Co to znaczy, że jakaś osoba ma jakąś niepełnosprawność?
Czy wiecie, jakie mogą być rodzaje niepełnosprawności?
„Niepełnosprawność to ograniczenie lub brak zdolności do wykonywania czynności w sposób lub w zakresie uważanym za normalny dla człowieka, wynikające z uszkodzenia i upośledzenia funkcji organizmu”. (Źródło: Encyklopedia PWN)
„Na boisku”- historyjka obrazkowa.
Obejrzyjcie historyjkę obrazkową. Przyjrzyjcie się dokładnie poszczególnym ilustracjom i powiedzcie, co się na nich dzieje. Wskażcie na ilustracjach dziecko, które ma widoczną niepełnosprawność. Na czym ona polega? Następnie spróbujcie opowiedzieć całą historię.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Jak mógł czuć się chłopiec, który przyjechał na boisko na wózku inwalidzkim?
- Dlaczego chłopiec postanowił odjechać?
- Co zrobił Olek?
- W jaki sposób chłopiec mógł uczestniczyć we wspólnej zabawie?
Zabawa „Przewodnik”.
Poproście Rodziców, by zakryli Wam oczy i ułożyli w pokoju mały tor przeszkód, czyli poukładali na podłodze jakieś przedmioty, które będziesz musiał/musiała ominąć. Waszym zadaniem będzie przejście z jednego końca pokoju na drugi tak, aby na nic nie nadepnąć, a Rodzic będzie Waszym przewodnikiem – będzie Was ostrzegał przed zagrożeniem i pilnował, by nic Wam się nie stało.
Czy było to proste zadanie? Czy łatwo by Wam poszło bez pomocy Rodzica? Co przydaje się osobom niewidomym w codziennym życiu, aby byli bezpieczniejsi i by mogli sobie lepiej poradzić?
„Kiedy wokół panuje cisza” – rozmowa na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.
Podczas tej zabawy musicie mieć zasłonięte uszy (możecie włożyć sobie specjalne koreczki, jeśli takie macie) i być odwróceni plecami do Waszego Rodzica. Zadaniem Rodzica będzie powiedzenie Wam poleceń w bardzo, bardzo cichy sposób. Np. „Podejdź do okna”, „Podaj mi książkę”.
Jak czuliście się nie słysząc osoby, która do Was mówi? Czy wiecie w jaki sposób komunikują się ze sobą osoby niesłyszące?
Spróbujcie nauczyć się kilku podstawowych zwrotów języka migowego z pomocą poniższego filmu:
Popołudniu:
Proponuję Wam Skrzaty zrobienie zabawki enchoque (czyt. enczioke), w języku polskim kulołapka.
Jest to bardzo popularna zabawka, a zarazem gra zręcznościowa w Boliwii 🙂
Oryginalne enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli połączonych sznurkiem. W kuli wydrążony jest otwór. Gracz trzyma kijek i stara się, podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk.
Enchoque można jednak zrobić domowym sposobem z papierowego lub plastikowego kubeczka, kawałka cienkiego sznurka i folii aluminiowej.
Odcinamy ok. 50–60 cm sznurka, końcówkę kładziemy na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgniatamy folię tak, by powstała kulka, a sznurek trzymał się w środku.
Jak zrobić kulołapkę? Odpowiedź znajdziecie w poniższym linku:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=156&v=GE-YxgWfCMA&feature=emb_logo
Udanej zabawy 🙂
Jeżeli macie ochotę na ułożenie puzzli zachęcam do odwiedzenia strony:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=156&v=GE-YxgWfCMA&feature=emb_logo
Na zakończenie uzupełnijcie proszę karty pracy „Olek i Ada” cz. 5, str. 56,57,61 postępując zgodnie z poleceniami.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_5/mobile/index.html#p=59
Mam nadzieję, że to był udany Ty(dzień) Dziecka 🙂
Czekamy na fotorelację, bo jak wiecie, każda wiadomość od Was sprawia nam wiele radości 🎉