Koszyczek wielkanocny
Kochane Czarodzieje w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi w tym tygodniu będziemy poznawać tradycje wielkanocne
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
(rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują)
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają
kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
- Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Koszyczek”
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
• Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
w miarę możliwości rodzice prezentują i omawiają koszyczek wielkanocny i jego zawartość.
Symbolika koszyczka wielkanocnego:
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka
figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=1
ilustracja w link-u s. 58–59
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
- Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
pytania pomocnicze:
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
- Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego ” Taniec kurcząt w skorupkach”
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
dzieci w wybrany przez siebie sposób próbują ilustrować muzykę ruchem.
Miłego dnia 🙂