Farby Franka
Witajcie kochani
Zapraszam na ćwiczenia poranne:
https://www.youtube.com/watch?v=Xzv4W_na4jM
Posłuchajcie opowiadania:
Tydzień przed Świętami Wielkanocnymi Franek dostał od babci farby, piękne, kolorowe. Postanowił, że zamieni nimi jajka w pisanki. Kredkami w swoim zeszycie wykonał nawet kilka projektów pisanek. Bardzo się podobały mamie, tacie, a nawet Oli, która była starsza siostrą chłopca i bardzo ładnie rysowała. Niestety Franek się przeziębił i nie mógł malować pisanek, gdyż czuł się bardzo źle, bolała go głowa, miał gorączkę i był bardzo słaby. Był też trochę zły, bo wszystkie jego plany musiały się zmienić. A pisanki zrobiła Ola. Jednak po świętach czuł się już dużo lepiej i był prawie zdrowy. Nie był co prawda tak silny jak przed chorobą, ale mama pozwoliła mu wstać z łóżka i rysować lub bawić się jego ulubionymi rycerzami. Frankowi jednak nie chciało się bawić. On chciał malować pisanki, ale czy po świętach miało to sens? Gdy zapytał o to mamę, najpierw się zastanowiła, a potem powiedziała, że okres wielkanocny trwa 50 dni i miło byłoby mieć w domu dekoracje świąteczne choć jeszcze przez pewien czas. Mama ugotowała kilka jajek, a Franek z radością zaczął zmieniać je w pisanki farbami od babci. Ileż kolorów można było odnaleźć na jego pisankach! Był żółty i zielony, niebieski, pomarańczowy, fioletowy i wiele, wiele innych, a jakie wzory, kwiaty i zwierzątka. Wszystkim bardzo się podobały, a Ola powiedziała, że są tak ładne jak jej.
Odpowiedzcie na pytania:
– Jak miał na imię chłopiec z opowiadania?
– Co Franek dostał od babci?
– W co chciał nimi zmienić jajka?
– Dlaczego nie mógł zrealizować swoich planów?
– Czy Frankowi udało się stworzyć pisanki i co na nich było?
Jaką głoską zaczynają się słowa „Franek” i „farby”? („f”)
Czy znacie inne słowa, które rozpoczynają się tą głoską?
(foka, flamaster, fiołek, fartuch, fala, firanka, futro i inne)
Na pewno domyślacie się, że dziś poznamy literę „f,F”, którą zapisujemy głoskę „f”.
Podzielcie słowa „farby” i „Franek” na sylaby i głoski. Powiedzcie z ilu sylab, a z ilu głosek się składa każde z tych słów?
Zbudujcie z białych kartoników schemat słowa „farby” czyli ułóżcie przed sobą tyle białych kartoników, ile w tym słowie jest głosek. W podobny sposób ułóżcie model słowa „Franek”.
Zastanówcie się, czy głoska „f” to samogłoska, czy spółgłoska. Jeżeli wypowiadacie głoskę „f” i słyszycie obok tej głoski jeszcze inną głoskę (jej koleżankę) to jest to spółgłoska, a jeżeli nie słychać tej innej głoski (koleżanki) niezależnie od tego jak niestarannie wypowiadacie „f” to zawsze usłyszycie tylko jedną głoskę – jest to samogłoska.
Pamiętacie, że samogłoski oznaczamy kolorem czerwonym, a spółgłoski niebieskim.
Ułóżcie teraz pod schematami słowa „farby” i „Franek” modele tego słowa. Za pomocą nakładek czerwonych i niebieskich określcie czy poszczególne głoski w tych słowach to samogłoski czy spółgłoski.
Proszę, otwórzcie Karty pracy „Olek i Ada” cz. IV na stronie 60 na górze tej strony zobaczycie jak wygląda mała litera „f” i duża litera „F”. Po lewej stronie widzicie litery drukowane, a po prawej pisane.
By utrwalić literę poznaną dziś przez Was wykonajcie ćwiczenia na stronach 60,61,62 (na dole str.) i 63 wg. zamieszczonych poleceń.
Pobawcie się przy piosence pt. Wiosna w ogródku”
https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag
Maszerujcie, podskakujcie, machajcie rękami i wesoło tańczcie wg własnego pomysłu.
Powodzenia