Co otrzymujemy od zwierząt?
Witamy wszystkie Ekoludki w piątkowy poranek 🙂
Nasza podróż do gospodarstwa wiejskiego dobiega końca, ale spokojnie, jest tam jeszcze kilka ciekawostek do odkrycia 🙂
Na początek proponujemy ćwiczenia narządów mowy:
Rodzicu, czytaj wiersz T. M. Massalskiej „W gospodarstwie”.
Zadaniem dziecka będzie naśladować odgłosy zwierząt.
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Porozmawiajcie krótko o wierszu. Oto pytania pomocnicze:
– Wymień zwierzęta, które wystąpiły w wierszu.
– Co robił kogut?
– Co robiła kura?
– Co robiła kaczka?
Rodzicu, dziecko powinno odpowiadając na te pytania nazwać odgłosy zwierząt, np. kogut – pieje, kura – gdacze, kaczka – kwacze…
Znamy już zwierzęta, które żyją w gospodarstwie wiejskim… A teraz chcemy Wam przypomnieć piosenkę pt.: „Gdacze kura ko, ko, ko”.
Rodzicu, przeczytaj tekst piosenki i zaproponuj dziecku, by wykonywało rytmiczne ruchy wskazane w kolumnie obok:
Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze, Ciągle gdacze, A gdy gdacze to wysoko w górę skacze, W górę skacze, Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje, Hałasuje, I się niczym, ani nikim nie przejmuje, Nie przejmuje. |
Maszerujemy w kole po dywanie, wysoko unosząc kolana |
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko, W nocy ko, ko, ko, ko, Przez dzień cały ko, ko, ko, Ciągle ko, ko, ko, ko, Tylko ko, ko, ko, ko, Na okrągło ko, ko, ko! |
Zatrzymujemy się i rytmicznie klaszczemy w dłonie |
W przerwie między zwrotkami uderzamy w kolanka naprzemiennie raz prawą, raz lewą dłonią | |
Na podwórzu kura dzioba nie zamyka, Nie zamyka, Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka, Swe zatyka, Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje, Denerwuje, Więc na karę kura za to zasługuje, Zasługuje. |
Maszerujemy w kole po dywanie w przeciwnym kierunku niż poprzednio – unosimy palce stóp do góry, idziemy na piętach |
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko, W nocy ko, ko, ko, ko, Przez dzień cały ko, ko, ko, Ciągle ko, ko, ko, ko, Tylko ko, ko, ko, ko, Na okrągło ko, ko, ko! |
Zatrzymujemy się i rytmicznie klaszczemy w rączki |
W przerwie między zwrotkami uderzamy w kolanka naprzemiennie raz prawą, raz lewą dłonią |
|
Aż do kury raz policja przyjechała, Przyjechała, No i kurze za hałasy mandat dała, Mandat dała. Teraz kura cicho z żalu gdacze w domu, Gdacze w domu. Na podwórzu nie przeszkadza już nikomu, Już nikomu. |
Poruszać będziemy się bokiem po kole – krokiem dostawnym |
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko, W nocy ko, ko, ko, ko, Przez dzień cały ko, ko, ko, Ciągle ko, ko, ko, ko, Tylko ko, ko, ko, ko, Na okrągło ko, ko, ko! |
Zatrzymujemy się i rytmicznie klaszczemy w rączki |
Spróbujcie teraz odpowiedzieć na pytania:
– Co Cię rozśmieszyło w piosence?
– Czy coś Cię zasmuciło?
– Co wydaje Ci się niemożliwe w piosence?
A teraz przenieśmy się do kuchni – zajrzyjmy do lodówki… 🙂
Znajdziecie tam na pewno różne serki, twarożki, śmietanę, mleko, wędliny, pasztety, jajka… Wyjmijcie te produkty na stół i zastanówcie się skąd one pochodzą? Odpowiedź jest oczywista – to artykuły pochodzenia zwierzęcego.
Rodzicu, opowiedz dziecku i wskaż wśród posiadanych produktów, co otrzymujemy od krów, kur, świni, kaczek i gęsi.
Dla utrwalenia przekazanych informacji proponujemy poniższy film:
Kochane Ekoludki, wiemy już, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają zwierzęta. Produkty, które otrzymujemy z ich hodowli zawierają w sobie wiele wartości odżywczych, a więc są zdrowe.
Na zakończenie dzisiejszego spotkania udostępniamy Wam dwa przepisy na pyszny i zdrowy podwieczorek:
Uzupełnijcie karty pracy „Olek i Ada” cz.4, str. 80 i 81
A w wolnej chwili – dla utrwalenia dzisiejszych zajęć – mały test! 🙂
https://wordwall.net/pl/resource/1459980/co-nam-daj%c4%85-zwierz%c4%99ta
Pozdrawiam Was cieplutko w ten chłodny dzień i do zobaczenia!