ZWIERZĘTA NA WSI
Witam kochane Czarodzieje:)
Jak minęły Wam święta ? Szukaliście zajączka, było wielkanocne śniadanko i mokry Śmigus- Dyngus? Mam nadzieję, że jesteście zdrowi 🙂 To zabieramy się do pracy.
W tym tygodniu będziemy poznawać zwierzęta żyjące na wsi.
- ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy- język, wargi, żuchwę:
potrzebne będzie nam lusterko, rodzice demonstrują prawidłowe wykonanie ćwiczeń, dzieci powtarzają je kilkakrotnie
-jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
-konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
-krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
-kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy
szeroko otwartej jamie ustnej.
-pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
-świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
-myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
-miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
- gimnastyka dla smyka:
– zabawa ruchowa Kury do kurnika.
rodzice wyznaczają miejsce do zabawy – kurnik. Dzieci naśladują odgłos kur (ko, ko) i ich chód, poruszając rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kury do kurnika, kury ( dzieci) chowają się do kurnika.
-zabawa ruchowa Kogut, kura i kurczęta ( dla chętnych)
Dzieci (kurczęta) kucają i wydziobują ziarenka – stukają palcem wskazującym
o podłogę. Tata kogut i mama kura spacerują i przyglądają się kurczętom. Umawiają się między sobą, które z nich zawoła kurczęta do siebie. Oddalają się od siebie i albo kogut, albo kura zwołują dzieci zawołaniem: kukuryku! lub ko, ko, ko! Kurczęta podbiegają do rodziców
-zabawa ruchowo-naśladowcza Naśladujemy zwierzęta.
Dzieci poruszają się w dowolny sposób, na hasło stop, naśladują wymienione przez rodzica zwierzę mieszkające na wsi (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje).
- słuchanie opowiadania A. Widzowskiej ” Nauka pływania”
rodzice przeczytajcie dzieciom opowiadanie i porozmawiajcie z nimi na podstawie opowiadania i obrazka ( obrazek w link-u str. 60-61)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=1
Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury. Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.
– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?
– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.
– A konie i krowy?
– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.
– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.
– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.
– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.
– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.
– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.
– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.
– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.
– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.
Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.
– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.
– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!
– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.
– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.
– Ale ja się boję…
– Nie bądź tchórzem.
– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.
– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.
– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody. Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:
– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?
– Tak…
– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?
– Nie…
– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?
– Bałbym się.
– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.
– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.
– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.
- rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce
pytania pomocnicze:
− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
13
− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
- ćwiczenie ( w link-u str. 12)
dzieci nazywają zwierzęta na podstawie ogonów, naśladują ich odgłosy, nazywają zwierzęta przedstawione na zdjęciu
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_3_2/mobile/index.html#p=1
- utrwalenie kształtu koła
potrzebne będą: kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru
dzieci otaczają kształt każdego koła palcem, rodzice przypomnijcie o prawidłowym kierunku kreślenia koła.
dzieci porównują wielkość kół, liczą je i określają, ile jest kół każdej wielkości. wskazują koła, których jest najmniej.
- praca plastyczna „Kolorowy kogut” (origami)
potrzebne będą:koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.
składamy duże koło na pół i przyklejamy je na środku kartki., jedno średnie koło przyklejamy jako głowę, a pozostałe składamy na pół i przyklejamy na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon, małe czerwone koła składamy
na pół i przyklejamy jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem, kredkami dorysowujemy oko i nogi koguta, chętni mogą dorysować płot, na którym siedzi kogut
zdjęcie pomocnicze w link-u
Miłej zabawy:)