Witajcie Misie
Witajcie Misiaczki
Dzisiaj zaczynamy od zabawy słuchowej co wydaje taki dźwięk
Najpierw dzieci manipulują i postukują różnym materiałem (szklane butelki, papier, plastikowe butelki, woreczki foliowe, drewniane klocki). Następnie odwracają się a rodzic demonstruje dźwięk jaki wydają te przedmioty. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie co to za przedmiot.
Posłuchajcie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to
bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran
i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek
z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie
mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko
troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię
przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym
czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby
– powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja
zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała
nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje
wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej
dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy
marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów –
obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej
rymowanki. Posłuchajcie:
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą
marnować wody.
• Rozmowa na podstawie opowiadania
− W jaki sposób Ada myła zęby?− Dlaczego należy oszczędzać wodę?
Jakie są sposoby na oszczędzanie wody?
− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
A czy Wy staracie się oszczędzać wodę?
A teraz zapraszam Was do parku na wiosenny spacer– dzieci spacerują po pokoju.
– W parku rosną różne drzewa: wysokie – stają na palcach, ręce wyciągnięte w górę – i niskie przechodzą do przysiadu.
– W nocy padał deszcz, na alejkach pełno kałuż – dzieci przeskakują z nogi na nogę.
– Na drzewach widać świeże wiosenne liście którymi lekko porusza ciepły wietrzyk. – dzieci kołyszą rękami w dowolnych kierunkach.
– Parę dni temu burza powaliła olbrzymie drzewo – dzieci przechodzą do leżenia na plecach.
– Gałęzie zajęły całą alejkę – rozkładają ręce na boki, nad głowę, wzdłuż tułowia.
– Teraz znowu grzeje wiosenne słońce. Dzieci cieszą się i wesoło podskakują – wykonują przeskoki z nogi na nogę.
– Jesteśmy już zmęczeni, wracamy do domu odpocząć
Miłej zabawy.