W wiejskiej zagrodzie
Witajcie Krasnale
Dziś piękna pogoda, a przez błękitne niebo przepływają białe obłoki. Nie zapomnijcie zaznaczyć zaobserwowanych zjawisk pogodowych w Waszych Kalendarzach pogody.
Przygotujcie: kawałek brązowej(ziemia) i niebieskiej (staw) bibuły lub kartki, wycięte z papieru sylwety (mogą być wcześniej przez was narysowane): cztery krzewy, ślimak, taczka z kabaczkami, 7 kaczek, trzy gęsi, dwa prostokąty (zagrody), kartki i kredki.
(Drodzy Rodzice lub Opiekunowie, Waszej inwencji pozostawiam możliwość zastąpienia np. sylwet zwierząt przedmiotami zastępczymi: gęsi to białe guziki, lub białe kwadraty, ziarna fasoli, a kaczki – żółte zakrętki, ziarna kukurydzy na popcorn. Wierzę w Waszą pomysłowość i wyobraźnię.)
Posłuchajcie wiersza pani Wandy Chotomskiej:
Kaczki siedmioraczki
Były sobie kaczki,
kaczki przedszkolaczki.
Pierwsza zobaczyła
na krzaczkach ślimaczki.
Weszła między krzaczki –
i szukajcie kaczki.
Druga chciała złowić
na wędkę szczupaczka.
Chlupnęło! Plusnęło! –
i gdzie jest ta kaczka?
Trzecia kaczka wiozła
na taczce kabaczki.
Kabaczki – bęc! – z taczki –
i nie widać kaczki.
Teraz głośno kwaczą
kaczki przedszkolaczki:
– Ten, kto nas odnalazł,
dostanie buziaczki!
Odnajdywanie ukrytych sylwet kaczek.
Dziecko odwraca się tyłem do opiekuna i zamyka oczy. Rodzic układa na brązowej krepinie, np. po swojej prawej stronie, sylwety czterech dowolnych krzewów (pod każdym z nich umieszcza sylwetę kaczki, a na jednym – dodatkowo sylwetę ślimaka), po lewej stronie formuje z niebieskiej krepiny staw (ukrywa pod nim sylwetę kaczki), a pośrodku umieszcza sylwetę taczki z kabaczkami (pod nią również ukrywa sylwetę kaczki).
Przypomnijcie sobie tekst wiersza.
Odszukajcie ukryte kaczki:
– Gdzie schowała się pierwsza kaczka?
– Co chciała zrobić druga kaczka?
– Co wiozła na taczce trzecia kaczka?
Odnalezione kaczki ułóżcie w szeregu – jedna obok drugiej.
– Pokaż, która kaczka jest np. trzecia, pierwsza, druga.
Ułóżcie w szeregu kaczki i gęsi.
– Policz, ile jest kaczek?
– Ile jest gęsi?
Narysuj na kartce kredką w jednym kolorze tyle kropek, ile jest kaczek, a kredką w drugim kolorze tyle kropek, ile jest gęsi.
– Których zwierząt jest więcej i o ile? (spójrz na kartkę)
Połóżcie przed sobą prostokąty.
– Proszę, rozłóż na prostokątach (zagrodach) sylwety zwierząt, aby w każdym było ich tyle samo.
– Pokaż na palcach, ile jest zwierząt w pierwszej zagrodzie, a ile – w drugiej?
– Ile jest gęsi w pierwszej zagrodzie, a ile – w drugiej?
– W której zagrodzie jest więcej gęsi, a w której mniej?
Rozwiąż zadania:
Z pierwszej zagrody uciekło dwoje zwierząt. Ile zwierząt jest teraz w obu zagrodach? (Odłóż na bok dwie sylwety zwierząt z pierwszej zagrody i policz.)
W obu zagrodach jest po 5 zwierząt. Z pierwszej zagrody przeszło do drugiej 1 zwierzę. Ile zwierząt jest w pierwszej zagrodzie, a ile – w drugiej? Ile zwierząt jest w obu zagrodach?
W obu zagrodach jest po 5 zwierząt. Z pierwszej zagrody uciekły wszystkie gęsi. Ile zwierząt jest w pierwszej zagrodzie? Czy może się zdarzyć, że pozostanie w tej zagrodzie tyle samo zwierząt? Kiedy może się tak zdarzyć? (gdy w pierwszej zagrodzie dziecko nie umieściło gęsi) Ile zwierząt jest w obu zagrodach? W której zagrodzie jest więcej zwierząt, a w której mniej?
Spróbujcie sami wymyśleć jakieś zadania ze zwierzętami i rozwiążcie je, a może to Rodzice rozwiążą zadania wymyślone przez Was.
Zapraszam do zabawy przy piosence, naśladujcie odgłosy zwierząt, które miał dziadek.
https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ
Karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s. 68 i 69
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Miłej zabawy. Do zobaczenia.