Przedszkole działa na podstawie:
§ 1
sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach, Delegatura w Sosnowcu.
w Zawierciu przy ul. Wierzbowej 27.
Rozdział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
11) kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania;
12) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych; a w przypadku dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym – rozwijanie świadomości istnienia odmienności językowej i kulturowej.
13) w przedszkolach umożliwiających dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r.
o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 573 oraz z 2016 r. poz. 749), podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym poprzez rozbudzanie ich świadomości narodowej, etnicznej i językowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego na dalszych etapach edukacyjnych.
§ 3
1) dyrektor przedszkola
2) rada pedagogiczna
3) rada rodziców
§ 4
1) Kieruje bieżącą działalnością przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz.
2) sprawuje nadzór pedagogiczny określony w odrębnych przepisach,
a w szczególności:
a) Opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, przedstawia go radzie pedagogicznej do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
b) Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności przedszkola.
c) Gromadzi informacje o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny pracy.
d) Uwzględnia kontrolę, diagnozę i wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań.
e) Kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa
w szczególności prawidłowe prowadzenie dokumentacji przez nauczycieli dotyczącej działań wychowawczo – opiekuńczo – dydaktycznych i innych działań statutowych.
f) Przeprowadza ewaluację wewnętrzną zgodnie z przyjętą w przedszkolu procedurą i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy przedszkola.
g) Wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
h) Sprawuje bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań zleconych nauczycielom.
3) Dopuszcza do użytku w przedszkolu program wychowania przedszkolnego na wniosek nauczyciela (nauczycieli) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
4) Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
5) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) Organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Powołuje zespoły
i koordynatorów zespołów do spraw udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
7) Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole:
a) rozpoznaje i diagnozuje potrzeby w w/w zakresie
b) organizuje przeglądy placówki zgodnie z odrębnymi przepisami
c) dokonuje kontroli obiektu, jeżeli przerwa w działalności oświatowej placówki trwa co najmniej 2 tygodnie
d) sprawuje nadzór nad prawidłową realizacją obowiązków przez nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa
8) Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) Stwarza warunki do działania w placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.
10) Odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
11) Organizuje zajęcia dodatkowe, do których zalicza się:
a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania).
1) w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
a) Przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej, realizuje jej uchwały
b) wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
a) realizuje uchwały rady rodziców oraz rady pedagogicznej podjęte
w ramach ich kompetencji stanowiących,
b) zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola poprzez umożliwienie w razie potrzeby:
– udziału przedstawicieli rady rodziców w posiedzeniach rady pedagogicznej
– udziału przedstawicieli rady pedagogicznej w posiedzeniach rady rodziców
– zeszyt przekazu informacji (kurendy)
c) w przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola
1) tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych przedszkola,
2) kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
3) współdziałanie z gminą jako organem prowadzącym przedszkole poprzez realizowanie jego zaleceń i wniosków w zakresie i na zasadach określonych
w ustawie o systemie oświaty,
4) ustalanie po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, organizacji pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć,
5) przedkładanie radzie rodziców do zaopiniowania, a następnie radzie pedagogicznej w celu podjęcia uchwały projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
6) opracowywanie i realizowanie planu finansowego przedszkola, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej przedszkoli oraz przedstawianiu projektu do zaopiniowania radzie pedagogicznej,
7) przydzielanie nauczycielom w uzgodnieniu z radą pedagogiczną stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
8) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania dzieci do przedszkola, oraz przenoszenia ich do innych oddziałów,
9) organizowanie warunków prawidłowej realizacji konwencji o prawach dziecka oraz umożliwiania wychowankom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
10) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji zadań oraz ich doskonaleniu zawodowym,
11) realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczyciela oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,
12) załatwianie spraw osobowych pracowników przedszkola,
13) określenie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie
z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
14) współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi
w przedszkolu, w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami,
a w szczególności:
a) zasięganie opinii w sprawach organizacji pracy przedszkola,
b) ustalanie regulaminów pracy, premiowania i wynagradzania pracowników przedszkola, zakładowego funduszu świadczeń,
15) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie
z ustalonym regulaminem,
16) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego i powszechnej samoobrony,
a zwłaszcza:
a) ponoszenie odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy
w przedszkolu i na jego posesji,
b) dyrektor zobowiązany jest chronić zdrowie i życie wychowanków przez zapewnienie bezpiecznych warunków pracy w szczególności:
– organizowanie stanowiska pracy i nauki zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa oraz higieny pracy,
– dbanie o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
– organizowanie, przygotowanie i prowadzenie pracy i nauki, uwzględniając zabezpieczenie pracowników i wychowanków przed wypadkami przy pracy
i nauce, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami
pracy,
– dbanie o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i nauki oraz wyposażenia technicznego, a także sprawność ochrony zbiorowej i ich stosowania zgodnie z przeznaczeniem,
– egzekwowanie przestrzegania przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
– zapewniania wykonania zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami i wychowankami.
17) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-prawną przedszkola,
18) organizowanie wyposażenia przedszkola w środki dydaktyczne i sprzęt przedszkolny,
19) organizowanie przeglądu technicznego przedszkola oraz prac konserwacyjno –
remontowych,
20) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku przedszkola,
21) prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola
22) organizowanie kontroli zarządczej na placówce tj.
– zorganizowanie systemu kontroli zarządczej w szkole,
– wyznaczenie osób do nadzoru nad systemem kontroli,
– wyznaczenie pracowników do wykonywania kontroli,
– wprowadzenie do użytku wewnętrznego zasad kontroli zarządczej,
– monitorowanie oraz ocena systemu.
23) wykonywanie inne zadań wynikających z przepisów szczególnych.
10. Po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady rodziców, rady pedagogicznej dyrektor dokonuje powierzenia stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego jeśli takie stanowiska są zgodne z ramowym statutem przedszkola oraz odwołania z tych stanowisk.
11. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel tej placówki wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 5
1) W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w przedszkolu, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział
z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.
2) Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
3) Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym półroczu, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb.
4) Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora placówki, organu prowadzącego placówkę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej
5) Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
3) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy uczęszczających do przedszkola,
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki
1) Kandydata na stanowisko dyrektora wskazanego bez konkursu
2) Kandydata na stanowisko wicedyrektora
3) organizację pracy placówki w tym ramowy rozkład dnia
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień
5) projektu finansowego placówki
6) propozycje dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
7) dopuszczania do użytku w przedszkolu programów
8) wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych
9) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora placówki
i przedstawia do uchwalenia na posiedzeniu rady pedagogicznej.
w obecności co najmniej połowy jej członków.
§ 6
1) W wyborach, o których mowa w ust. 2 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
2) Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz rad oddziałowych
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców, oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa odrębny regulamin.
1) współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci rodzinę
i placówkę
2) uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci
3) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu pracy przedszkola
1) Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci a realizowanego przez nauczycieli.
2) Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców.
3) Opiniowanie projektu rocznego planu finansowego składanego przez dyrektora
4) Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania
5) opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć
§ 7
1) właściwym wykonaniu kompetencji tych organów określonych
w przepisach prawa i statucie przedszkola
2) realizacji zadań zawartych w planach pracy organów na dany rok szkolny
3) bieżącej wymianie informacji pomiędzy organami przedszkola
4) uczestniczeniu dyrektora i innych członków rady pedagogicznej
w zebraniach rady rodziców oraz udziału przedstawicieli rady rodziców
w posiedzeniach rady pedagogicznej podsumowujących pracę opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczną i innych w miarę potrzeb
1) W przypadku powstania w przedszkolu sytuacji konfliktowej, wszystkie organy
przedszkola są zobowiązane do podjęcia wszelkich działań, leżących w ich kompetencjach, w celu zażegnania konfliktu i osiągnięcia porozumienia.
2) Spory winny być rozstrzygane wewnątrz danego organu przedszkola.
3) W rozstrzyganiu spraw między organami placówki biorą udział strony Zainteresowane. Pierwszą instancją rozstrzygającą w sporach jest dyrektor placówki. W sprawie między dyrektorem a organami przedszkola instancją jest organ prowadzący. Przy braku porozumienia instancją staje się organ nadzorujący.
4) Spory rozstrzygane są w drodze negocjacji i mediacji przy współudziale wszystkich oponentów.
5) Metody i formy rozstrzygania sporu ( konfliktu) ustalają strony między sobą -negocjacje, mediacja. Strony sporu delegują swoich przedstawicieli np. do negocjacji.
6) W wypadku gdy dyrektor placówki nie jest stroną w sporze przyjmuje on kompetencje rozjemcy bądź arbitra. Decyzja Dyrektora jest nieodwołalna.
7) Gdy Dyrektor jest stroną sporu (konfliktu) to mediacje prowadzi osoba
z zewnątrz, którą zaakceptują wszystkie strony konfliktu. Osoba ta winna posiadać pełne kompetencje w materii sporu – decyzja tej osoby jest ostateczna.
1) Dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole i Kuratorem Oświaty w sprawach należących do kompetencji tych organów, jeżeli spór dotyczy rady pedagogicznej z radą rodziców.
2) Organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z Kuratorem Oświaty, stosownie do kompetencji Kuratora, jeżeli spór dotyczy dyrektora przedszkola
z pozostałymi organami przedszkola.
§ 8
1) podstawy programowej opracowanej przez MEN
2) programu wychowania przedszkolnego
1) rada pedagogiczna,
2) intendent,
3) kucharka,
4) pomoce kucharki,
5) pomoce nauczyciela,
6) konserwator,
7) inni pracownicy zatrudniani okresowo wg potrzeb placówki
10. Każdy pracownik podlega dyrektorowi przedszkola (w razie nieobecności dyrektora osobie przez niego upoważnionej).
11. Kontrolę funkcjonalną w przedszkolu sprawuje dyrektor.
12. Kontrolę przeprowadza się w ramach bieżących czynności służbowych.
13. Kontrolę zarządczą organizuje dyrektor
14. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają
odrębne przepisy.
§ 9
integracyjnym powinna wynosić od 15-20 dzieci, w tym od 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
§ 10
§ 11
W przedszkolu nie ma oddziału integracyjnego.
§ 12
1) Dziecko przebywające w przedszkolu jest pod opieką nauczycielki, która organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie
z programem i miesięcznym planem zajęć.
2) Nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
3) Każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
4) Nauczycielka opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
5) Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi.
6) Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna. Powiadomić dyrekcję oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach np. temperatura
7) W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
8) W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców poza udzielaniem pomocy
w nagłych wypadkach, jak bezwzględnie pracownicy przedszkola nie mogą podawać dzieciom leków tj. np. różnego rodzaju tabletek, witamin, leków homeopatycznych, czy innych.
9) Wychowankowie za zgodą rodziców mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice na początku roku szkolnego (wrzesień)
10) W przypadku dziecka przewlekle chorego nauczyciele po odpowiednim przeszkoleniu, wyrażeniu zgody oraz uzyskaniu upoważnienia rodziców zobowiązani są do podania leku, zawiadomienia rodziców, a w razie konieczności wezwania pogotowia ratunkowego.
11) Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, p.poż, przepisów ruchu drogowego.
§ 13
1) stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
2) zawiera :
a) szczegółowe cele wychowania i kształcenia,
b) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
c) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania,
z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
d) metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
3) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.
§ 14
1) j. angielski
2) zajęcia plastyczno – techniczne
3) zajęcia wokalno – taneczne
4) zajęcia rytmiczno – taneczne
5) zajęcia teatralne
6) profilaktyka i korekcja wad wymowy
7) zajęcia korygujące rozwój dziecka
8) inne zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia
a) realizację Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
b) uwzględniające potrzeby i zainteresowania dziecka
10. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalone są przez dyrektora placówki.
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat –około 15-20 min.
2) z dziećmi w wieku 5- lat –około 30 min.
Jednak czas trwania wymienionych zajęć może ulec zmianie, ponieważ zawsze powinien być dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
1) plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla każdego oddziału,
2) dziennik zajęć dla każdego oddziału,
3) dziennik zajęć dodatkowych,
4) arkusze i zeszyty obserwacji rozwoju psychofizycznego dziecka,
5) dokumentację diagnozującą osiągnięcia dzieci w tym w szczególności osiąganie gotowości szkolnej. Nauczyciele sporządzają również informację
o gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej wg. wzoru nr 70 MEN-I/54/2
6) dokumentację określającą stopień realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
7) zeszyty konsultacji z rodzicami.
§ 15
1) 6 sal przedszkolnych dziennego pobytu dzieci,
2) pracownię plastyczną,
3) salę zabaw ruchowych,
4) salę audiowizualno i terapeutyczną,
5) pomieszczenia biurowe i administracyjno – gospodarcze,
6) kuchnię,
7) szatnie dla dzieci i personelu,
8) gabinet doradcy ds. wychowania przedszkolnego,
9) plac zabaw z urządzeniami terenowymi do zabaw na świeżym powietrzu
§ 16
1) liczbę oddziałów i dzieci oraz czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, z podziałem na pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych,
3) ogólną tygodniową i roczną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole,
4) liczbę w podziale na stopnie awansu zawodowego liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym
5) terminy przerw w pracy przedszkola.
§ 17
6.00 – 9.45 – Przychodzenie dzieci do przedszkola. Czynności opiekuńcze
i organizacyjne. Konsultacje indywidualne z rodzicami. Zabawy spontaniczne. Wspieranie rozwoju dziecka poprzez różnorodne zabawy i ćwiczenia prowadzone pod kierunkiem nauczyciela. Zabawy materiałem montessoriańskim. Przygotowanie do śniadania. Zabiegi higieniczne. Czynności Samoobsługowe. Śniadanie w formie „szwedzkiego” bufetu.
9.45 – 12.15 – Wspieranie rozwoju dziecka poprzez prowadzenie zajęć
programowych. Organizowanie zajęć na świeżym powietrzu.
Zabawy dowolne.
12.15-12.30 – Przygotowanie do obiadu. Zabiegi higieniczne. Czynności
samoobsługowe
12.30-13.00 – Obiad.
13.00-17.00 – Zabawy i zajęcia o charakterze relaksacyjnym w sali zajęć lub na
powietrzu. Indywidualna praca z dziećmi, praca wyrównawcza lub opiekuńcza. Przygotowanie do podwieczorku. Zabiegi higieniczne. Czynności samoobsługowe. Podwieczorek. Dowolna działalność dzieci, zabawy w sali lub na powietrzu. Kontakty indywidualne z rodzicami. Czynności organizacyjne
§ 18
przez organ prowadzący zgodnie z § 10 ust.1.
z wyżywienia przez pracowników ustala organ prowadzący. Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu dokonują rodzice (prawni opiekunowie) za dany miesiąc
u intendenta placówki w terminie do 25 każdego miesiąca. W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się dokonywanie opłat najpóźniej do przedostatniego dnia w danym miesiącu.
PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
§ 19
1) Nauczyciel obowiązany jest:
a) Rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą
i opiekuńczą w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole
b) Kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia
i szacunku dla każdego człowieka.
c) Kształtować u dzieci postawy moralne i obywatelskie zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów.
d) Tworzyć warunki do optymalnego rozwoju każdego dziecka we wszystkich sferach jego rozwoju.
e) Prowadzenie obserwacji pedagogicznych celem poznania możliwości
i potrzeb rozwojowych dzieci oraz ich dokumentowanie.
f) Przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
w klasie I szkoły podstawowej
g) Opracowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, po przeprowadzonej diagnozie przedszkolnej, o której mowa w pkt. f), który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole.
h) Systematycznie planować i realizować zajęcia dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczych bezpośrednio z dziećmi.
i) Realizować zasady i czynności wynikające ze statutu przedszkola
j) Dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego
k) Uczestniczyć w posiedzeniach i pracach rady pedagogicznej
l) Aktywnie uczestniczyć w WDN oraz w różnych formach doskonalenia.
m) Systematycznie pogłębiać wiedzę pedagogiczną.
n) Współdziałać z nauczycielem współprowadzącym grupę
p) Dokonywać ewaluacji osiągnięć rozwojowych dziecka pod kątem rozwoju postaw, umiejętności i poziomu wiedzy.
q) Uczestniczyć w pracach powołanych zespołów zadaniowych.
r) Podejmować działania w zakresie integracji środowiska rodzinnego dziecka i najbliższego środowiska
s) Współdziałać ze specjalistami w celu udzielania fachowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zdrowotnej
t) Prowadzić dokumentację pedagogiczną określonej odrębnymi przepisami
u) Przestrzegać przepisów bhp i ppoż.
v) Terminowo wykonywać badania okresowe i profilaktyczne zgodnie
z przepisami.
w) Informować o nieobecności z powodu choroby natychmiastowo w celu przygotowania zastępstw w prowadzonym przez nią oddziale.
x) Dbać o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzegać zasad współżycia społecznego.
y) Przestrzegać tajemnicy służbowej.
z) Wykonywać inne zadania zlecone przez dyrektora placówki.
2) W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
a) Systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych
i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców
z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
b) informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
c) zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
3) W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
4) Nauczyciel ma prawo do:
a) Realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania
i opieki
b) Znajomości aktualnych przepisów prawa oświatowego
c) Podejmowania decyzji o wyborze programu wychowania
d) Decydowania o doborze form i metod pracy
e) Opracowywania i wdrażania przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podnoszenia jakości pracy placówki
f) Ubiegania się o kolejne szczeble awansu zawodowego
g) Możliwości prawidłowego przebiegu stażu
h) Do pomocy w spełnianiu wymagań w zakresie jakości pracy placówki oraz w podejmowaniu nowatorskich form pracy
i) Znajomości systemu motywującego do pracy
j) Publikowania materiałów związanych z wykonywaną pracą
k) Promowania swoich działań w środowisku lokalnym
l) Uczestnictwa w szkoleniach, warsztatach, w ramach WDN, zgodnie
z potrzebami i oczekiwaniami placówki
m) Uczestniczenia w wymianie doświadczeń pomiędzy placówkami
n) Dofinansowania doskonalenia zewnętrznego w ramach posiadanych środków finansowych zgodnie z potrzebami przedszkola
p) Prawo do urlopu wypoczynkowego.
q) Uprawnienia o charakterze socjalnym
r) Uprawnienia do nagród i wyróżnień
5) Nauczyciel odpowiada za:
a) Życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne, fizyczne i harmonijny rozwój powierzonych jego opiece dzieci
b) Dobro przedszkola, powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i pomocy do pracy w należytym stanie
c) Czystość wychowanków i stan zdrowia
d) Niezgodne z obowiązującym regulaminem wykonywanie zadań wynikających z zakresu obowiązków.
e) Ponosi odpowiedzialność materialną za sprzęt i materiały
w przydzielonych oddziałach.
1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez ankietowanie rodziców, które służy wewnętrznemu mierzeniu jakości pracy przedszkola.
2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość. Nauczyciel prowadzi zajęcia
w oparciu o miesięczne plany pracy zgodne z rocznym planem pracy przedszkola. Nauczyciel odpowiada za jakość prowadzonych zajęć.
3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji poprzez ankiety, arkusze obserwacji, kwestionariusze wywiadów
i rozmów.
4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną tj. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Służba Zdrowia, Policja, Sąd, Straż Pożarna.
1) zebrania organizowane dla rodziców (prawnych opiekunów), rozmowy indywidualne, zajęcia otwarte, organizowanie prelekcji i pedagogizacji, uroczystości i spotkania okolicznościowe,
2) zebrania o których mowa w ust.2 pkt 1) odbywają się trzy razy w roku szkolnym
(na początku roku szkolnego, po pierwszym półroczu, przed zakończeniem roku szkolnego oraz w miarę potrzeb). Pozostałe formy odbywają się zgodnie
z planem rocznym przedszkola na dany rok szkolny oraz w miarę potrzeb.
3) Wszyscy nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom określonym a art. 6 KN. W celu potwierdzenia spełniania warunku niekaralności, nauczyciel przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi przedszkola informację z Krajowego Rejestru Karnego.
§ 20
1) Zakup potrzebnych produktów spożywczych o wysokiej jakości i ważnym terminie przydatności do spożycia, właściwe ich przechowywanie w magazynie oraz wydawanie szefowej kuchni zgodnie z raportem żywieniowym.
2) Uczestniczenie w planowaniu i układaniu jadłospisu.
3) Przestrzeganie norm żywieniowych.
4) Nadzorowanie sporządzania i porcjowania posiłków w kuchni.
5) Sporządzanie dziennych raportów żywieniowych.
6) Prowadzenie na bieżąco kart ilościowo – wartościowych.
7) Sporządzanie miesięcznych rozliczeń ilościowo – wartościowych magazynu żywnościowego i uzgadnianie ich z księgowością.
8) Codziennie wywieszanie jadłospisu na tablicy informacyjnej dla rodziców.
9) Utrzymywanie czystości i porządku w magazynach żywnościowych zgodnie
z przepisami sanitarnymi i bhp.
10) Odpowiadanie za właściwe przechowywanie produktów żywnościowych za ich jakość i termin przydatności do spożycia.
11) Przestrzeganie wykorzystania stawki żywieniowej bez przekroczeń.
12) Dokonywanie terminowych rozliczeń u Głównego Księgowego Miejskiego Zespołu Obsługi Ekonomiczno – Administracyjnej Szkół w Zawierciu.
13) Prowadzenie rejestru procesów produkcyjnych.
14) Prowadzenie arkusza oceny i odbioru dostaw.
15) Prowadzenie arkusza monitorowania temperatury i wilgotności
16) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji lodówek i szaf chłodniczych.
17) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcją i przeznaczeniem.
18) Przestrzeganie, przepisów bhp, przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych.
19) Zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
20) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
21) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
22) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora.
§ 21
1) Utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach kuchennych zgodnie
z przepisami sanitarnym i BHP
2) Pobieranie artykułów żywnościowych zgodnie z raportem żywieniowym
3) Organizowanie pracy personelu kuchni.
4) Przygotowywanie posiłków zgodnie z jadłospisem, normami żywieniowymi
i sanitarnymi
5) Codziennie pobieranie próbek posiłków i przechowywanie ich zgodnie
z przepisami sanitarnymi.
6) Uczestniczenie w planowaniu i układaniu jadłospisu
7) Przestrzeganie norm żywieniowych
8) Dezynfekowanie stołów sprzętu i podłóg środkami dezynfekującymi
9) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem
10) Dbanie o jakość wydawanych posiłków oraz porcjowanie ich zgodnie z zalecaną gramaturą
11) Dbanie o czystość naczyń (wyparzanie ich po każdym posiłku)
12) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji naczyń kuchennych, sprzętu kuchennego, lodówek.
13) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji pomieszczeń kuchennych, WC, szafek na odzież
14) Używanie czystej odzieży ochronnej (fartuch, czepek) podczas wykonywania codziennych obowiązków.
15) Dbanie o zabezpieczenie apteczki w kuchni w potrzebne leki i artykuły sanitarne.
16) Odpowiadanie za właściwe przechowywanie produktów żywnościowych za ich jakość i termin przydatności spożycia.
17) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
18) Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych
19) Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
20) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne
21) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
22) Po zakończonej pracy należy wyłączyć źródło energii elektrycznej, gazowej, wody i zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem
23) Informowanie dyrektora o zauważonych niedociągnięciach w pracy personelu, względnie o nadużyciach (wynoszenie artykułów żywnościowych, naczyń lub środków czystości)
24) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora
§ 22
1) Dbanie o porządek i czystość w pomieszczeniach kuchennych, zgodnie
z przepisami sanitarnymi i BHP
2) Pomoc w przygotowywaniu posiłków z godnie z jadłospisem, normami żywieniowymi i sanitarnymi.
3) Przestrzeganie norm żywieniowych.
4) Dezynfekowanie stołów, sprzętu, podłóg i toalet środkami dezynfekującymi.
5) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem
6) Pomoc w wydawaniu posiłków oraz porcjowaniu jej zgodnie z zalecaną gramaturą
7) Dbanie o czystość naczyń (wyparzanie ich po każdym posiłku)
8) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji naczyń kuchennych, sprzętu kuchennego, lodówek.
9) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji pomieszczeń kuchennych, WC, szafek na odzież
10) Dbanie o właściwe segregowanie odpadów i wynoszenie ich w wyznaczone miejsce
11) Używanie czystej odzieży ochronnej (fartuch, czepek, zapaska) podczas wykonywania codziennych obowiązków
12) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
13) Przestrzeganie, przepisów BHP przeciwpożarowych, wykonywanie badań okresowych
14) Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkody w mieniu przedszkola.
15) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne
16) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
17) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora
§ 23
1) Utrzymywanie porządku i czystości w przydzielonych pomieszczeniach oraz na terenie posesji przedszkola.
2) Codzienne odkurzanie wykładzin, czyszczenie podłóg, wycieranie kurzu z półek, szafek, parapetów, zabawek ,czyszczenie toalet za pomocą środków dezynfekujących, usuwanie pajęczyn ze ścian i sufitów, opróżnianie koszy, wietrzenie pomieszczeń w czasie nieobecności dzieci.
3) Estetyczne podawanie posiłków.
4) Rozstawianie naczyń przed posiłkami, pomoc dzieciom w spożywaniu posiłków, sprzątanie naczyń i stolików po posiłkach. Mycie naczyń stołowych.
5) Raz w miesiącu pastowanie podłóg w przydzielonych pomieszczeniach.
6) Pranie pościeli, ręczników, firan i zasłon.
7) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji sal i pomieszczeń przedszkolnych.
8) Prowadzenie rejestru mycia i dezynfekcji naczyń kuchennych.
9) Dbanie o czystość naczyń (wyparzanie ich po każdym posiłku).
10) Używanie czystej odzieży ochronnej podczas wykonywania swoich obowiązków,
11) Dbanie o sprzęt, pozostawienie go w czystości i używalności.
12) Dbanie o czystość zabawek, pomocy, szafek.
13) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja i przeznaczeniem.
14) Pomoc nauczycielce w organizacji zajęć z dziećmi i porządkowanie stanowiska pracy po zajęciach.
15) Pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi.
16) Zapewnienie pomocy dziecku, podczas zabaw, posiłków, przygotowywania do odpoczynku, zabiegów higienicznych.
17) Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ich pobytu w placówce oraz na terenie posesji przedszkola.
18) Sprawowanie opieki nad dziećmi w czasie spacerów, wycieczek dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci.
19) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
20) Przestrzeganie, przepisów BHP, przeciwpożarowych, terminowe wykonywanie badań okresowych
21) Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
22) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
23) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
24) Po zakończonej pracy należy wyłączyć źródło energii elektrycznej, wody
i zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem
25) Dbanie o estetykę i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
26) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora
§ 24
1) Utrzymanie czystości i porządku wokół przedszkola i na jego posesji: koszenie trawy, przycinanie żywopłotu, zgrabianie liści, w okresie zimy odśnieżanie dojścia do przedszkola i przyległych chodników oczyszczanie schodów ze śniegu i lodu
2) Wykonywanie prac konserwacyjnych, prac malarskich i rozliczanie się
z pobranych materiałów.
3) Używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcja obsługi i przeznaczeniem
4) Przestrzeganie, przepisów przeciw pożarowych, wykonywanie badań okresowych.
5) Zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeni niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola.
6) Dbanie o mienie przedszkola, chronienie informacji, których ujawnienie może narazić przedszkole lub konkretne osoby na szkody materialne lub moralne.
7) Zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora.
8) Po zakończonej pracy należy wyłączyć źródło energii elektrycznej, zabezpieczyć pomieszczenia przed włamaniem
9) Przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
10) Dbanie o estetyk i kulturę w miejscu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
11) Strzec mienia przedszkola.
12) Wykonywanie innych prac wynikających z potrzeb placówki zleconych przez dyrektora
§ 25
W przedszkolu nie ma utworzonego stanowiska wicedyrektora przedszkola lub innego stanowiska kierowniczego.
§ 26
1) Wychowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci od początku roku szkolnego
w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
2) Realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
3) W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku
a) Kontrolowanie spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej,
w obwodzie której dziecko mieszka.
b) Dyrektor przedszkola, w którym zorganizowano oddziały przedszkolne dla dzieci 6-letnich, zobowiązany jest powiadomić dyrektora szkoły,
w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnieniu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, w tym przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie.
c) Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
d) Zapewnienie warunków do realizacji obowiązku rocznego przygotowania, jest zadaniem własnym gminy.
e) Dyrektor przedszkola jest zobowiązany w miesiącu wrześniu każdego roku szkolnego do wydania każdemu dziecku spełniającemu obowiązek przedszkolny w przedszkolu „Zaświadczenia o spełnianiu obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego”. Wzór zaświadczenia określają odrębne przepisy.
f) Dyrektor przedszkola prowadzi rejestr wydawanych zaświadczeń
o spełnianiu i pełnieniu obowiązku przedszkolnego przez dzieci uczęszczające do przedszkola.
§ 27
§ 28
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej
4) poszanowania jego godności osobistej
5) poszanowania własności
6) opieki i ochrony
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat
8) akceptacji jego osoby
1) Przestrzeganie Kodeksu Przedszkolaka ;
2) Poszanowanie mienia w przedszkolu;
3) Stosowanie się do przyjętych umów opracowanych przez dzieci
i nauczycieli dotyczących współdziałania i współżycia w grupie przedszkolnej.
1) Wszawicy;
2) Choroby zakaźnej lub długotrwałej choroby;
1) nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc,
2) nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż 2 miesiące,
3) na podstawie pisemnego wniosku rodziców (opiekunów prawnych),
4) gdy rodzice nie przestrzegają postanowień statutu przedszkola
5) ukrytej choroby dziecka, nie zgłoszonej przez rodziców, prawnych opiekunów dyrektorowi przedszkola
6) przejawów wyjątkowej agresji, gdy dziecko stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa i życia innych dzieci.
7) skreślenie nie dotyczy dzieci 6-letnich mających obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
8) Skreślenie dziecka z przedszkola następuje zgodnie z procedurą. Dyrektor przedszkola może w drodze decyzji skreślić wychowanka z listy dzieci zapisanych do przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
§ 29
1) Obowiązki dyrektora tym zakresie:
a) Dyrektor na pierwszym posiedzeniu Rady Pedagogicznej na początku roku szkolnego zobowiązuje nauczycieli do bezwzględnego przestrzegania oświadczeń o odbiorze dziecka z przedszkola.
b) Dyrektor kontroluje przestrzegania zbierania oświadczeń przez nauczycieli
c) Dyrektor informuje rodziców o terminie i czasie przyprowadzania
i odbierania dziecka – na tablicy ogłoszeń dla rodziców, na pierwszym zebraniu z rodzicami. Dzieci powinny być przyprowadzone do przedszkola najpóźniej do godz. 8:50 odebrane do godz. 17:00.
d) W sytuacji, gdy nauczyciel, nie wyda dziecka osobie do tego upoważnionej dyrektor wspólnie z nauczycielem, podejmuje wszelkie czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami – prawnymi opiekunami dziecka.
2) Obowiązki nauczyciela tym zakresie:
a) Nauczyciel zobowiązany jest do pobrania pisemnych oświadczeń od rodziców lub prawnych opiekunów, kto jest upoważniony do odbierania dziecka z przedszkola.
b) Rodzice składają oświadczenie w pierwszych dniach września – przy pierwszym kontakcie rodzica z nauczycielem
c) Nauczyciele upoważnieni są do przekazania informacji dla rodziców
o miejscu i czasie przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola
d) Nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest on w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
e) O każdej odmowie wydania dziecka rodzicowi, opiekunowi lub osobie upoważnionej nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicami – prawnymi opiekunami dziecka
3) Obowiązki rodziców /prawnych opiekunów/
a) Rodzic przestrzega godzin przyprowadzania i odbierania dziecka
z przedszkola.
b) Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub prawnych opiekunów prawnych.
c) W szczególnych przypadkach odbiór dziecka przez osobę nieletnią jest możliwy na podstawie upoważnienia wydanego przez rodziców, prawnych opiekunów dziecka.
d) Rodzice/prawni opiekunowie dzieci są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
e) Rodzice/prawni opiekunowie mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić przez udzielenie pisemnego pełnomocnictwa.
f) Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego
z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola
g) Oświadczenie rodzica o odbiorze dziecka z przedszkola rodzice podpisują własnoręcznym podpisem.
h) Osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to dyżurującemu pracownikowi przedszkola.
i) Rodzice przyprowadzają dziecko do przedszkola i przekazują pod opiekę dyżurującemu pracownikowi w szatni przedszkola.
§ 30
1) poznania zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola
2) poznania zestawów programów wychowania przedszkolnego i dodatkowych materiałów edukacyjnych
3) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
4) wyrażania i przekazywania nauczycielom i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę przedszkola
5) uzyskania informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole sporządzonej przez nauczyciela wg wzoru nr 70 MEN-I/54/2.
1) przestrzeganie niniejszego statutu
2) rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są zobowiązani do:
a) dopełniania czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola
b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia
c) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku
3) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce
4) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców podjętych w ramach ich kompetencji
5) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu
6) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 31
Statut został opracowany przez Radę Pedagogiczną Przedszkola Nr 15
w Zawierciu na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 25 listopada 2016r.
Rada Pedagogiczna zatwierdziła statut i wprowadziła do użytku służbowego Uchwałą Nr 14/2016/17 w roku szkolnym 2016/2017.
Traci moc Statut z dnia 28 sierpnia 2015r.
……………………………………
DYREKTOR PRZEDSZKOLA