Jak pracują w gospodarstwie ciocia i wujek Oka i Ady.
Witam Was ciepło w ten chłodny poranek
Zapraszam na ćwiczenia poranne:
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
Dziś porozmawiamy o pracach w gospodarstwie wiejskim, jest ich bardzo wiele przez cały rok.
Wiosną na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.
− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
− Jakie narzędzia wykorzystywane są dzisiaj do prac polowych?
Obejrzyjcie podlinkowany poniżej film, a na pewno będziecie mogli odpowiedzieć na te pytania oraz zobaczyć jak wyglądały praca polowe dawniej i dziś.
https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc
Wiosną w sadzie właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
− Dlaczego są wykonywane takie prace?
(Wszystkie te prace pozwalają chronić drzewa i owoce przed chorobami i szkodnikami. Dzięki temu mamy ładniejsze owoce i jest ich więcej.)
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Dają im jeść, sprzątają pomieszczenia, w których zwierzęta przebywają, niektóre z nich wyprowadzane są na wypas na łąki, a np. krowy muszą być dojone trzy razy dziennie. Tych prac jest bardzo dużo. Każdy gospodarz wie ile dokładnie ma zwierząt w swoim gospodarstwie i jakich. Wujek Ady i Olka wie o tym doskonale. Kiedy zwierzęta są na zewnątrz, co dzień je liczy. Dzieci postanowiły zrobić to dziś za wujka. Ada ma policzyć owce, a Olek kaczki. Pomóżcie im w tym. Otwórzcie, proszę Karty pracy „Olek i Ada” cz. IV na stronie 82 i postępujcie wg. zamieszczonych tu poleceń.
− Czy zapamiętaliście choć niektóre czynności wykonywane przez rolników?
Pomogą Wam w tym ilustracje na str. 81 Karty pracy „Olek i Ada” cz. IV, wykonajcie polecenia znajdujące się na tej stronie.
Zabawa bieżna „Traktorem czy konno” – dziecko swobodnie porusza się po pomieszczeniu, gdy Rodzic lub inny opiekun zacznie naśladować dźwięk klaksonu, dziecko naśladuje jazdę traktorem (trzyma kierownicę i „jedzie” naśladując jego dźwięk), gdy Rodzic zacznie klaskać językiem, dziecko naśladuje jazdę konno wydając odgłos jazdy (jak rodzic) lub rżenie konia. Zabawę powtarzamy kilka razy.
− Jak myślicie, czy praca rolnika jest łatwa?
Porozmawiaj z mamą lub tatą o pracy rolnika, może dowiesz się więcej ciekawych wiadomości.
Zagadki ruchowe – „Jakim jestem zwierzęciem?”
Dziecko naśladuje sposób poruszania się wybranego przez siebie zwierzęcia, np.
a rodzeństwo, rodzic lub inny opiekun odgadują co to za zwierzę.
Narysuj wujka i ciocię Ady i Olka pracujących w swoim gospodarstwie. Przynieś pracę do przedszkola.
Opowiesz mi wszystko, kiedy się spotkamy.