Na podwórku
- Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
− Jak się nazywał pies Władka?
− Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
− Co zrobiły zwierzęta?
− Co jadły zwierzęta?
- Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Marsz dla wiosny.
rodzice przeczytajcie wiersz i zapytajcie dzieci: Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? W jaki sposób to robiły?
Powtórzcie wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Idzie gąska po podwórku.
Za nią gąski – jak po sznurku.
Idą zgodnie i gęgają,
za swą mamą powtarzają.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Mama gąska zagęgała,
bo przywitać wiosnę chciała.
Małe gąski też gęgały,
wiosnę także witać chciały.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nagle kogut ścieżką wąską
przybiegł za ostatnią gąską.
Gęgać nie potrafi wcale,
za to pieje doskonale!
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Nawet kotka, choć ciut głucha,
też muzyków chce posłuchać.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
- Zabawa ruchowa inspirowana tekstem wiersza.
Dzieci ustawiają się w rzędzie, z rodzicami, idą gęsiego, recytujemy wiersz, zatrzymujemy
się, a dzieci powtarzają sylaby: gę, gę, gę, ga, ga, ga!
- Ćwiczenia oddechowe Gęsi puch.
Dzieci kładą je na wierzchu dłoni piórko wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami – starają się jak najdłużej utrzymać piórko w powietrzu
- Rozwiązywanie zagadek.
Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)
Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)
To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)
- Pokoloruj obrazek