Pedagogika M. Montessori
Witam Was serdecznie 🙂
Na popołudnie przygotowałam dla Was zajęcia wg pedagogiki M. Montessori.
Przygotujcie proszę:
- tacę lub talerz
- bułkę tartą lub mąkę (może być także kasza manna)
- kartki, na których napisane są cyfry od 0-10 (można również wydrukować wcześniej przygotowany zestaw, który znajduje się w linku): https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/karty-nauki-liczenia-1-10/
Proszę wysypać bułkę tartą na tacy, a obok ułożyć kartoniki z cyframi. Zadaniem dziecka jest pisanie cyfr według wzoru.
Kolejną aktywnością będą zajęcia matematyczne – dodawanie i odejmowanie na konkretach:
- Uporządkujcie cyfry od 0-10. Przed dzieckiem rozkładamy napisane na kartce cyfry (można wykorzystać karty z poprzedniego zadania) w różnej kolejności. Zadaniem dziecka będzie uporządkowanie cyfr w odpowiedniej kolejności.
- Dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem klamerek do bielizny (można użyć klamerek w dwóch kolorach). Dzieci przypinają klamerki do kartonowych pasków. Rodzic mówi treść zadania: przypnij sześć klamerek i jeszcze cztery klamerki. Policz ile masz razem? Masz dziesięć przypiętych klamerek, zdejmij dwie. Ile zostało? Do paska przypiąłeś dziesięć klamerek, ma ci zostać pięć. Ile trzeba zdjąć? Masz pięć przypiętych klamerek, przypnij trzy klamerki. Policz ile masz razem?
- Dodawanie kropek zgromadzonych na polach kwadratu. Rodzic trzyma koszyk (pudełko), w którym znajdują się kwadraty z różną ilością kropek 1-6 ( można wykorzystać karty z zajęć wcześniejszych lub wykonać samemu) , dziecko podchodzi do rodzica, wyjmuje dwa kartoniki i podaje sumę kropek z dwóch kartoników.
Zabawę, którą chce Wam teraz zaproponować to „Ciepło – zimno”. Większość z Was zapewne ją zna.
Dziecko opuszcza pokój, a rodzic lub rodzeństwo chowa wybrany przedmiot. Gdy przedmiot jest już dobrze ukryty, zapraszamy dziecko do pokoju. Możemy ułatwić dzieciom zadanie i powiedzieć, jakiego przedmiotu szuka np. misia, samochodu itp. Rodzic podpowiada szukającemu mówiąc „ciepło”, jeśli zbliża się do szukanego przedmiotu a „zimno”, gdy się od niego oddala. Jeśli dziecko jest bardzo blisko szukanego przedmiotu wówczas krzyczymy „gorąco”, a gdy za bardzo się oddalił krzyczymy „mróz”. Gdy przedmiot zostanie znaleziony zamieniamy się rolami i zabawa zaczyna się od nowa.
Życzę Wam Skrzaty owocnej pracy i dobrej zabawy 🙂