MOJA OKOLICA MNIE ZACHWYCA
Witajcie kochane Czarodzieje:)
Jak Wam minął weekend? Byliście na krótkim spacerze?
No to zabieramy się do pracy. W tym tygodniu poznamy miejscowość i najbliższą okolicę, w której mieszkamy
- ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy: język, wargi, żuchwę
potrzebne będzie lusterko, rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie, dzieci wykonują ćwiczenie patrząc w lusterko:
-w mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.
-samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
-wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dzieci wykonują ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.
-przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.
-konik – dzieci naśladują stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek.
-krowa – dzieci naśladują ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.
-traktor jeździ w koło po polu – dzieci unoszą czubek języka na górną wargę i wykonują koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.
- oglądanie zdjęć, pocztówek z najbliższej okolicy:
-czy wiecie co to za budowle i gdzie się znajdują?( Kościół Św. Ap. Piotra i Pawła, Urząd Miejski, Dworzec Kolejowy)
-czy wiecie w jakim mieście mieszkamy?( Zawiercie)
-spróbujcie lepiej je poznać. Poproście mamę, tatę lub kogoś dorosłego, by pokazał Wam nasze miasto.
-poszukajcie w domu pocztówek, wycinków z gazet, zdjęć naszego miasta. -obejrzyjcie pocztówki, zdjęcia i ilustracje przedstawiające różne zakątki naszego miasta.
-poszukajcie zdjęć na stronach internetowych.
- zabawa konstrukcyjna ” Moja miejscowość”
klocki różnego rodzaju i różnej wielkości.
Dzieci budują z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w ich najbliższej okolicy.
- zabawa orientacyjno- porządkowa ” Moja miejscowość”
Dzieci poruszają się swobodnie po po pokoju, kiedy rodzic klaśnie i wypowie nazwę miejscowości, w której mieszkają, przedszkolaki podskakują, a kiedy wypowie inną nazwę – kucają.
- słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Moje miasteczko”
Kocham moje miasteczko
położone nad rzeczką
Rzeczka w słońcu się mieni
a miasteczko w zieleni.
Znam tu wszystkich
każdego dorosłego i dziecko
I mnie też wszyscy znają
w moim małym miasteczku.
- rozmowa z dziećmi
pytania pomocnicze:
-w jakim mieście mieszkacie?
-czy lubicie swoje miasto?
-co Wam się najbardziej w nim podoba?
-czy przez nasze miasto płynie rzeka?
-jeśli tak to jak się nazywa?
Rzeka Warta to jedna z ważniejszych rzek w naszym kraju. Możecie ją zobaczyć w parku miejskim przez który płynie.
Poszukajcie z Rodzicami na mapie Polski naszego miasta.
Nasze miasto ma wiele ulic. Czy wiesz na jakiej ulicy mieszkasz? To bardzo ważne żeby pamiętać.
Podaj swój adres i zapamiętaj go
- spacer po okolicy
Wyjdźcie na krótki spacer, zapamiętajcie, jaki zakątek naszego miasta zwiedziliście i po powrocie do przedszkola nam opowiecie
- ćwiczenia karty pracy ( w link-u) str.14
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_3_2/mobile/index.html#p=1
Dzieci:
-wskazują zdjęcia przedstawiające miasto i wioskę,
− wskazują, gdzie można zobaczyć elementy przedstawione na zdjęciach
- ćwiczenia karty pracy ( w link-u) str.38-39
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_4_2/mobile/index.html#p=1
-nazywają pojazdy i miejsca przedstawione na zdjęciach,opowiadają o nich
miłej zabawy:)