Mali ekolodzy
Witajcie Dzieci
Zapraszam Dzieci i Rodziców bądź Opiekunów do ćwiczeń:
Ćwiczenia poranne
Samochody, do myjni – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko jest samochodem. Biega po pokoju. Gdy Rodzic lub inny opiekun powie „zielone”, samochód jedzie – dziecko naśladuje odgłosy jadących samochodów. Gdy Rodzic powie „czerwone”, samochód wjeżdża do myjni – dziecko zatrzymuje się i milknie.
Drzewa i wiewiórki – zabawa bieżna. Na hasło podane przez opiekuna „drzewo”, dziecko staje się drzewem. Drzewa rosną, kołyszą się w jedną, w drugą stronę – dziecko wykonuje skłony w prawo, w lewo. Na hasło: „wiewiórka”. Dziecko biega, podskakuje. Na hasło: Człowiek! – wiewiórki chowają się – szukają swojego drzewa (krzesła) i stają za nim.
Podlej kwiaty – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko – kwiat rośnie powoli podnosi się z przysiadu podpartego, unosi ramiona, po czym opada, wykonuje skłon w przód. Wtedy opiekun – ogrodnik naśladuje czynność podlewania kwiatów. Dziecko podnosi się do wyprostu.
Omiń ślimaka – zabawa ruchowa z elementem skoku. Dziecko maszerują po pokoju. Na klaśnięcie wykonuje przeskok obunóż w przód.
Na spacerze w lesie – ćwiczenie uspokajające i odprężające. Dziecko maszeruje po obwodzie koła, starając się cicho stawiać stopy. Wdycha powietrze nosem, z jednoczesnym unoszeniem ramion, a wydycha ustami, z jednoczesnym opuszczaniem ramion.
Każdą zabawę powtarzamy przynajmniej dwa razy.
Posłuchajcie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby pt. Kosz.
Naprzeciwko budynku szkoły, między wysokimi blokami leżał park miejski. Wiosną zielenił się pośród białych budynków jak morze o połyskliwych wodach. W samym środku parku była fontanna, a dookoła niej stały ławki dla zmęczonych spacerowiczów. Obok jednej z ławek znajdował się kosz na śmieci. Nie różnił się niczym od innych koszy w parku. Wisiał na metalowym stojaku, więc czasami, gdy wiał silny wiatr, kołysał się, zgrzytając cicho.
Pewnego słonecznego dnia Grzesiek i Piotrek wracali ze szkoły przez park. Grzesiek poczęstował kolegę gumą do żucia. Piotrek podziękował. Obaj odwinęli gumy, ale tylko Grzesiek wrzucił papierek do kosza, Piotrek zaś rzucił swój na chodnik. Rozległo się nieprzyjemne zgrzytnięcie, jednocześnie coś błysnęło przed oczami Piotrka. Wydawało się mu, że kosz spojrzał na niego groźnymi, wężowymi ślepiami. Chłopiec zajrzał nawet do środka, żeby sprawdzić, czy w koszu nie ukryło się jakieś zwierzę. Na dnie leżał tylko papierek wrzucony przez Grześka.
– Czego tam szukasz? – zdziwił się kolega.
– Własnego rozumu – Piotrek zażartował sam z siebie.
W ciągu kolejnych dni przechodziło obok kosza wiele osób. Większość z nich postępowała ze swoimi śmieciami jak Grzesiek, ale niestety, byli i tacy śmieciarze jak Piotr. Nawet nie patrzyli, gdzie rzucają papierki, kartony czy butelki. Ania, ładna brunetka z zadartym nosem, rzuciła karton po soku w krzaki za koszem.
Wojtek, wysoki jak koszykarz, rzucił torebkę po orzeszkach pod nogi. Jeden pan w kraciastych spodniach wrzucił foliową torebkę między kwiaty na rabatce. Kosz zgrzytał raz po raz, ale kto by się przestraszył zgrzytających zawiasów zwykłego kosza na śmieci.
Nocą jednak wszystkim, którzy śmiecili w parku, przyśnił się kosz. Łypał na nich zimnymi oczami, zrywał się z metalowego stojaka i zmieniał ich sny w przerażające koszmary. Panu w kraciastych spodniach przyśniło się, że ogromna, sprasowana kula śmieci wielkości piętrowego budynku toczy się wprost na niego, a on nie może się ruszyć. Wojtka, wysokiego jak koszykarz, sen uwięził w labiryncie, którego jedyne wyjście zasypały zwały śmieci. Anię, ładną brunetkę z zadartym nosem, oblazły śliskie larwy owadów, które wysypały się z przepastnego kosza z jej snu. To było straszne przeżycie! Kosz ze snu Piotrka zmienił się w gigantyczną, włochatą stonogę. Jej przerażająca paszcza rozwarła się nagle, Piotrek wrzasnął: „Ratunku!” i spadł z łóżka na twardą podłogę.
Sny powtarzały się wielokrotnie. Osoby, które zaśmiecały park, zapamiętały je na bardzo długo i nigdy więcej nie wyrzucały śmieci pod nogi, w trawę czy w krzaki. Nawet wtedy, gdy w parku wymieniono kosze na nowe, nie chciały ryzykować i zawsze wrzucały śmieci tam, gdzie ich miejsce. Każdy śmieć przypominał im koszmarne sny, których mogli uniknąć, gdyby dbali o czystość i porządek.
Opowiedz o czym jest to opowiadanie, jeśli masz trudności pomogą Ci w tym pytania:
Co znajduje się naprzeciwko szkoły?
Jak wygląda park?
Co przydarzyło się chłopcom w parku?
Jak ludzie zachowywali się przechodząc obok kosza?
Co działo się w snach osób, które śmieciły?
Jakie był efekt koszmarów?
Czy wiesz jak można nazwać osobę, która dba o środowisko?
To ekolog. Jest to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody, osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady. Taką osobę można też nazwać przyjacielem przyrody.
Jeśli chcesz się dowiedzieć czy i Ty jesteś przyjacielem przyrody odpowiedz tak lub nie na poniższe zdania:
Quiz
Śmieci wyrzucamy byle gdzie.
Po umyciu rąk zakręcamy dokładnie kran.
Zużytą baterię wrzucamy do pojemnika na szkło.
Po zjedzeniu batonika papierek wyrzucamy do kosza.
Widząc ślimaka na chodniku, omijamy go.
Spacerując po parku, łamiemy gałązki i zrywamy kwiaty.
Zbierając makulaturę, ratujemy drzewa i oszczędzamy energię.
Nie dokręcamy kranów, by mogła kapać woda.
Segregujemy odpady, wrzucając je do odpowiednich pojemników.
Nie używamy toreb wielokrotnego użytku.
Oszczędzamy papier.
Chodzimy po chodnikach.
Krzyczymy w lesie płosząc zwierzęta.
Nie depczemy roślin.
Rzucamy kamieniami do ptaków.
Nie zrywamy roślin, które są pod ochroną.
Sadzimy drzewa i kwiaty
Nie wyłączamy światła, kiedy wychodzimy z domu.
Gdy odpowiedziałeś „tak” na zdania oznaczone kolorem zielonym i „nie” na te zaznaczone na czarno to, Jesteś przyjacielem przyrody. Gratulacje!!!!!
A teraz pobrykajcie trochę z tygrysem przy jego piosence
https://www.youtube.com/watch?v=Jx3hqsJlFYU
Karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s. 78
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Przyjaciele przyrody – mali ekolodzy na pewno doskonale wiedzą jak segregować śmieci, gdyby ktoś nie pamiętał oto małe przypomnienie
Karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s.77
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Mój wymarzony park – wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką: rysowanie, malowanie, wyklejanie lub inne. (Pamiętajcie o schowaniu pracy po jej wyschnięciu do swoich teczek)
Ściskam Was serdecznie i do zobaczenia w poniedziałek