W lesie nad stawem.
Witam Was ciepło
Zaczynamy od ćwiczeń porannych przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo
Pewnego dnia przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do lasu. Posłuchaj co tam usłyszały:
Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku! (wiersz A. Widzowskiej pt. Strażnicy przyrody)
Odpowiedz na pytania:
– Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku?
– O co kukułka pytała dzieci?
– Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek?
– Z czego cieszyły się zwierzęta?
– Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie?
– Dlaczego trzeba dbać o las?
– Czym dla zwierząt jest las?
Karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s.76
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Ćwiczenie oddechowe „Zbieramy zapachy”
Wyobraź sobie, że Twój dom to las. Chodź po całym domu – lesie i spróbuj znaleźć jak najwięcej zapachów. Wdychaj nosem, żeby sprawdzić, co to za zapach, a następnie wydychaj ustami do rąk i chowaj do torebki. Po uzbieraniu różnych zapachów, spróbuj, przypomnieć sobie, co jakie zapachy włożyłeś do swoich torebek.
Dzieci spacerując po lesie na jego skraju zobaczyły staw. Nad nim siedziały żaby.
Zabawy matematyczne
Przygotuj: siedem kółek lub guzików – 3 zielone, 2 ciemno brązowe, 2 jasno brązowe to będą nasze żaby.
Zadanie I
Ułóż żaby w szeregu, w dowolnej kolejności.
Odpowiedz na pytania:
– Ile jest żab?
– Jakiego koloru jest druga żaba? A jakiego piata i siódma?
– Ułóż żaby tak by co druga była zielona. Czy można to zrobić?
(druga, czwarta i szósta żaba będzie zielona)
Zadanie II
– Przyjrzyj się uważnie jak siedzą żaby w szeregu. Poproś kogoś, by schował jedno koło gdy ty się odwrócisz i przesunął je w szeregu tak, by nie było między nimi większego dostępu w miejscu zabranego koła. Odgadnij, której żaby brakuje i gdzie ona była. Powtórz zabawę kilka razy. Nie zapomnij po trzech razach zmienić początkowe ustawienie żab w szeregu.
Zadanie III
Karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s.75
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Zabawa ruchowa „Żabie skoki i podskoki” – Skocz do przodu 3 razy, skocz w lewo 4 razy, podskocz 7 razy itp.
Poznajemy rozwój żaby – historyjka obrazkowa
Karty pracy „Olek i Ada” cz.4 s.74
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Obrazek I – żaba składa jaja (skrzek) w wodzie
Obrazek II – skrzek przyklejony do roślin wodnych, w którym rozwijają się kijanki
Obrazek III – następnie się z niego wykluwają rosą w wodzie oddychając jak ryby (skrzelami)
Obrazek IV – kijance wyrastają tylne nogi
Obrazek V – kijanka ma już dwie pary nóg i ogon, skrzela przekształcają się w płuca
Obrazek VI – ogon odpada, dorosła żaba
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki…), pająki, małe ryby, ślimaki… Są pożywieniem jeży, dużo mniej chętnie jedzą je bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
Zabawa ruchowa „Skaczemy z żabkami”
Naucz się na pamięć:
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
(fragment wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody)
Dziś Światowy Dzień Książki zróbcie porządki na swojej półce z książkami. Może znajdziecie jakieś ciekawe opowiadanie czy wiersz. Jeśli ładnie poprosicie mamę lub tatę to na pewno przeczytają go Wam przed snem.
Miłego dnia