Co jest cięższe?
Witam Was cieplutko
Zapraszam na ćwiczenia poranne
- Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Samochody” – dziecko biega po pokoju, naśladując jazdę samochodem.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Drzewa na wietrze” – dziecko stoi wyprostowane, unosi ręce wysoko nad głową i na hasło „wiatr” pochyla się – wykonuje skłony boczne w prawo i lewo.
- Ćwiczenie tułowia – skręty, obroty – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym na podłodze i wykonuje skręty tułowia raz w prawo, raz w lewo. Następnie przechyla się na pupie lekko do tyłu, odpycha się rękoma od podłogi, wykonują rotacje wokół własnej osi w obie strony.
- Zabawa na czworakach „Spacer pająków” – dziecko siada przed rozrzuconymi na dywanie poduszkami w odległości umożliwiającej poruszanie się między nimi. Na sygnał opiekuna dziecko w pozycji na czworakach porusza się między poduszkami.
- Ćwiczenie tułowia – dziecko wykonuje siad prosty rozkroczny. Na umówiony wcześniej sygnał wykonuje skłon w przód, starając się dotknąć palcami każdej nogi i podłogi między nimi.
- Skoki – dziecko wędruje po okręgu. Na sygnał opiekuna zatrzymuje się i z lekkiego przysiadu wysoko wyskakuje w górę, następnie wraca do marszu.
- Ćwiczenie z elementami równowagi – dziecko maszeruje po okręgu. Na sygnał opiekuna zatrzymuje się i odwraca przodem do środka koła. Staje na jednej nodze i stara się przez chwilę pozostać w tej pozycji.
- Ćwiczenie uspokajające – dziecko maszeruje po okręgu. Wykonując wspięcie na palce, robią wdech nosem, a opuszczając pięty – wydech ustami.
Wszystko ma swoją masę tzn. swój ciężar. Każda rzecz, osoba, roślina czy zwierzę, nawet powietrze. Różne przedmioty mają różną masę, np. robiąc zakupy, nie możemy wybrać samych najcięższych produktów, gdyż moglibyśmy ich nie unieść.
Jak myślicie, po czym poznalibyście, który produkt jest cięższy od innych?
Zabawy badawcze „Co jest cięższe?”
Odgadywanie masy dwóch przedmiotów.
Przygotuj: pluszową maskotkę i gumową zabawkę.
Dziecko bierze do rąk pluszową maskotkę oraz gumową zabawkę. Ogląda je z każdej strony, po czym na oko szacuje ich masę; zastanawia się, który przedmiot jest cięższy. Masę przedmiotu można sprawdzić w inny sposób.
Ważenie za pomocą samodzielnie skonstruowanej wagi.
Przygotuj: patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, pluszowa maskotka, klocki, kartka z obrazkami przedstawiającymi zabawkę pluszową i zabawkę gumową, mazak.
Rodzic lub opiekun konstruuje wagę za pomocą patyka, dwóch przezroczystych torebek oraz sznurka. Torebki zawiesza na końcach patyka, na jego środku mocuje uchwyt. Rodzic trzyma uchwyt wagi i w razie potrzeby pomaga dziecku. Dziecko do jednej torebki wkłada np. pluszową maskotkę, a do drugiej – po jednym klocku. Dokłada klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają.
Na kartce, przy obrazku przedstawiającym pluszową zabawkę, dziecko rysuje odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia. Podobnie waży gumową zabawkę. Na koniec z pomocą przelicza kreski postawione przy poszczególnych obrazkach i podaje ich liczbę.
– Przyjrzyj się ilościom kresek, jak myślisz, który przedmiot jest cięższy?
(cięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większej liczby klocków)
Co jest lżejsze, a co cięższe? – zabawy z wykorzystaniem wagi.
Przygotuj: Różne przedmioty znajdujące się w domu, np. zabawki, kartka, mazaki, patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, klocki.
Zgromadź przedmioty (zabawki) w pudle, koszu lub innym pojemniku. Kolejno wyjmuj z niego jeden przedmiot. Oglądaj go z każdej strony, szacuj jego masę – zastanów się, czy ten przedmiot jest ciężki, czy lekki.
Dziecko na kartce rysuje wylosowane z pudełka przedmioty. Dokonuje pomiaru masy tych przedmiotów za pomocą samodzielnie lub z pomocą opiekuna skonstruowanej wagi, z użyciem klocków, w ten sam sposób jak wcześniej. Wyniki pomiarów zapisuje na kartce przy odpowiednim obrazku, rysując odpowiednią liczbę kresek. Ustala, co jest cięższe.
(Proszę kartki z pomiarami odłożyć do teczki z pracami)
W przeszłości wagi wyglądały tak, spójrzcie jakie piękne, prawdziwe dzieła sztuki:
Dziś ważymy na innych wagach
Karty pracy „Olek i Ada” cz.5 s. 8 – 9
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Zabawa słownikowa „Dokończ zdanie”.
Dziecko kończy rozpoczęte zdania:
Miejscowość, w której mieszkam, to…
Mieszkam w… przy ulicy…
Lubię swoją miejscowość, bo…
Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…
Powodzenia