Witajcie Skrzaty 🙂
Na dzisiaj proponuję:
- Zabawy badawcze „Co jest cięższe?”
Odgadywanie masy dwóch przedmiotów.
Przygotuj: pluszową maskotkę i gumową zabawkę.
Dziecko bierze do rąk pluszową maskotkę oraz gumową zabawkę. Ogląda je z każdej strony, po czym na oko szacuje ich masę; zastanawia się, który przedmiot jest cięższy. Masę przedmiotu można sprawdzić w inny sposób.
Ważenie za pomocą samodzielnie skonstruowanej wagi.
Przygotuj: patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, pluszowa maskotka, klocki, kartka z obrazkami przedstawiającymi zabawkę pluszową i zabawkę gumową, mazak.
Rodzic konstruuje wagę za pomocą patyka, dwóch przezroczystych torebek oraz sznurka. Torebki zawiesza na końcach patyka, na jego środku mocuje uchwyt. Rodzic trzyma uchwyt wagi i w razie potrzeby pomaga dziecku. Dziecko do jednej torebki wkłada np. pluszową maskotkę, a do drugiej – po jednym klocku. Dokłada klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają.
Na kartce, przy obrazku przedstawiającym pluszową zabawkę, dziecko rysuje odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia. Podobnie waży gumową zabawkę. Na koniec z pomocą przelicza kreski postawione przy poszczególnych obrazkach i podaje ich liczbę.
– Przyjrzyj się ilościom kresek, jak myślisz, który przedmiot jest cięższy?
(cięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większej liczby klocków)
Co jest lżejsze, a co cięższe? – zabawy z wykorzystaniem wagi.
Przygotuj: Różne przedmioty znajdujące się w domu, np. zabawki, kartka, mazaki, patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, klocki.
Zgromadź przedmioty (zabawki) w pudle, koszu lub innym pojemniku. Kolejno wyjmuj z niego jeden przedmiot. Oglądaj go z każdej strony, szacuj jego masę – zastanów się, czy ten przedmiot jest ciężki, czy lekki.
Dziecko na kartce rysuje wylosowane z pudełka przedmioty. Dokonuje pomiaru masy tych przedmiotów za pomocą samodzielnie lub z pomocą opiekuna skonstruowanej wagi, z użyciem klocków, w ten sam sposób jak wcześniej. Wyniki pomiarów zapisuje na kartce przy odpowiednim obrazku, rysując odpowiednią liczbę kresek. Ustala, co jest cięższe.
(Proszę kartki z pomiarami odłożyć do teczki z pracami)
W przeszłości wagi wyglądały tak, spójrzcie jakie piękne, prawdziwe dzieła sztuki:
Karta pracy cz. 5, str. 8 – 9
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy 🙂
Powodzenia!!!