Witajcie Kochane Skrzaty.
Jeszcze przez pewien czas nie spotkamy się w naszym przedszkolu, ale pamiętamy o Was i bardzo za Wami tęsknimy!
W tym tygodniu przygotowałyśmy dla Was zabawy, które będą dotyczyły naszej ojczyzny – Polski. Zaczynamy 🙂
- Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Dzień Flagi”.
Książka (s. 72–73)
Dziecko przygląda się ilustracji w książce, słucha opowiadania czytanego przez Rodzica.
Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha. Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki. – Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę. Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki. – Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek. Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło. – Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi. – Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek. Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność. – Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi. Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag. – Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama. W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi. – Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra. – A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.
- Rozmowa na temat opowiadania.
Książka (s. 72–73)
Dziecko przygląda się ilustracjom w książce, odpowiada na pytanie: Co oznaczają kolory naszej flagi?
Następnie rodzic czyta tekst umieszczony pod obrazkiem. Rozpoznawanie flagi Polski wśród flag innych narodów. Opisywanie godła Polski. Wskazywanie charakterystycznych cech wspólnych dla danego narodu.
Zdjęcia flag różnych państw, w tym flagi Polski i flagi Monako, godło Polski. (Rodzic wyszukuje w internecie) zdjęcia flag różnych krajów i prosi, aby dziecko wybrało zdjęcie przedstawiające flagę Polski. Zwraca uwagę na flagę Monako. Dziecko wskazuje różnice pomiędzy tymi flagami. Następnie rodzic pokazuje godło Polski. Prosi, aby dziecko opisało jego wygląd. Pyta: Co łączy wszystkich Polaków? (Np. język, tradycja). Jakie znacie polskie tradycje? Zwraca uwagę na stosowanie podczas wypowiedzi zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku.
- Zabawa ruchowa „Podróż po Polsce”.
Potrzebne będą: kartoniki w kolorach: zielonym, niebieskim, pomarańczowym.
Rodzic proponuje dzieciom podróż po Polsce. Podnosi do góry niebieski kartonik oznaczający wodę – dzieci przeskakują morskie fale, następnie podnosi zielony kartonik, symbolizujący łąki i pola – dzieci chodzą po wysokiej trawie i wąchają kwiaty. Na końcu rodzic podnosi pomarańczowy kartonik oznaczający góry – dzieci naśladują wspinanie się po górach.
- Karta pracy cz. 5, str. 12 – 13
Wykonaj zadania zgodnie z poleceniami na kartach pracy.
Miłej zabawy:)