Witam Was serdecznie Skrzaty 🙂
Mam nadzieję, że już się wyspaliście, zjedliście pyszne śniadanko i jesteście gotowi do zabawy.
Zachęcam do gimnastyki buzi i języka pt. „Kotek lubi mleko”
Usiądźcie przed lusterkiem, żebyście mogli widzieć jak pracujecie – to świetna zabawa:
Spróbujcie zrobić minę: smutnego kotka, głodnego, wystraszonego, zmęczonego, wesołego.
Teraz głodny kotek szuka mleka – poruszajcie językiem w górę, w dół oraz w prawo, w lewo.
Spragniony kotek pije mleko – szybkie dotykanie językiem, na przemian, dolnej i górnej wargi.
Najedzony kotek oblizuje się – wolne oblizywanie warg.
Kochani, myślę, że ten tydzień jest doskonałym czasem na to, aby zastanowić się – co możemy zrobić, aby naszej Planecie było lepiej. Poznajcie Krzysia – ekologa i posłuchajcie, jakie ważne informacje chce Wam przekazać:
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
Jestem pewna, że po obejrzeniu filmu zyskaliście kolejną porcję wiedzy dotyczącą dbania o naszą Planetę – Ziemię. Postarajcie się zawsze pamiętać o cennych radach Krzysia, przestrzegać ich, a będziecie prawdziwymi Przyjaciółmi Ziemi.
Czas na zabawę ruchową rozwijającą reakcję na ustalone sygnały – „Porządki”
Przygotujcie proszę pojedyncze strony z gazet i kosz na śmieci. W pokoju rozłóżcie gazety (w różnych miejscach). W rytmie ekologicznej piosenki https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
swobodnie maszerujcie między gazetami. Podczas przerwy w muzyce (proszę Rodzica o zatrzymanie nagrania) należy podejść do najbliżej leżącej gazety i zgnieść ją – formując z niej kulę. Następnie manipulujemy nią zgodnie z poleceniami Rodzica:
– tocz kulę wokół siebie – po wykonanym zadaniu wrzucamy kulkę do kosza, rodzic włącza piosenkę, dziecko maszeruje między gazetami; na przerwę w muzyce dziecko podchodzi do gazety, zgniata ją w kulkę i słucha kolejnego polecenia:
– podrzuć kulę w górę i złap (4-5 razy)- po wykonanym zadaniu wrzucamy kulkę do kosza, rodzic włącza piosenkę, dziecko maszeruje między gazetami; na przerwę w muzyce dziecko pochodzi do gazety, zgniata ją w kulkę i słucha kolejnego polecenia:
– przekładaj kulę z lewej ręki do prawej – z prawe do lewej – po wykonanym zadaniu wrzucamy kulę do kosza.
Teraz połóżcie się wygodnie, odpocznijcie i wysłuchajcie piosenki w całości 🎶
Dla chętnych dzieci proponuję eksperyment, który w prosty sposób pokaże, jaki wpływ ma zanieczyszczanie wody (w tym przypadku przez ropę) na ryby i ptaki. Do wykonania eksperymentu potrzebne będą:
- miska,
- piórko,
- olej,
- rybka z plasteliny (wcześniej wykonana przez dziecko),
- łyżka,
- pomoc rodzica.
Nalejcie wody do miski i wlejcie 2 łyżki oleju – w różnych miejscach. Zobrazuje to Wam, jak ropa zbiera się na powierzchni wody. Na jednej z plam połóżcie piórko, a na drugiej rybkę z plasteliny. Olej nie miesza się z wodą, dlatego łatwo będzie przyczepiał się do piórka i rybki, ale za to trudno go będzie usunąć. Zadaniem rodziców będzie wytłumaczenie dzieciom, iż olej i woda nie zmieszają się, bo różnią się gęstością. Zanieczyszczenia, które spływają do oceanu i morza z rzekami i opadami mają zły wpływ nie tylko na wodę, ale również na ryby i ptaki. Ropa (w naszym przypadku olej) jest lżejsza od wody i będzie utrzymywać się na jej powierzchni. Ptaki, które przysiądą na plamach ropy, mają sklejone pióra, przez co nie mogą latać. Zjedzona przez ryby ropa może skleić im skrzela i doprowadza do ich zatrucia.
Popołudniu:
- Zabawa ruchowa „Ziemia, woda, powietrze”
Stańcie na środku pokoju, twarzą zwróconą do rodzica.
Na hasło: Ziemia – dotknij dłońmi podłogi, kucając jednocześnie.
Na hasło Woda – chwyćcie dłońmi za kolana.
Na hasło: Powietrze – wskażcie przestrzeń nad głową.
Powtarzamy 5x
- Posłuchajcie wiersza „Nowa moda” Małgorzaty Strzałkowskiej
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
–Autem! –mówi wujek Tadek.
–Na motorach! –woła dziadek.
Na to babcia: –Autobusem!
Mama: –Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,po czym nagle się odzywa:
–Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy –
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada –
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki, pola
pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.
- Po wysłuchaniu wiersza spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
– Ilu było członków tej rodziny?
– Czy potraficie ich wymienić?
– Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
– Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny?
– Dlaczego wybrali rowery?
– Co znaczy słowo „moda”?
– Co oznacza słowo „ekologiczny”?
- Dla chętnych szlaczki literopodobne 🙂
Życzę Wam kochani owocnej pracy i udanej zabawy 🙂