Popołudniu zapraszam Was kochane Smerfy do obejrzenia bajki edukacyjnej „RADY NA ODPADY” (bajka w link-u)
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Po obejrzeniu bajki porozmawiajcie z dziećmi na jej temat np.
– Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci?
– Dlaczego powinny być kosze na śmieci?
– Czy korzystacie z koszy na śmieci?
– Czy należy segregować śmieci? Dlaczego? Jak?
Posłuchajcie wiersza, który przeczyta Wam Rodzic:
„Przyjaciel przyrody” A. Widzowska
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Rozmowa na temat wiersza
Czy wiesz, że drzewa nie tylko zdobią ale produkują tlen, którym oddychamy? Dlatego tak ważne jest aby było ich wokół nas bardzo dużo.
„Jestem drzewem” – zabawa oparta na dramie.
Dzieci interpretują ruchem i gestem opowiadanie wcielając się w rolę drzewa:
Wyobraź sobie, że jesteś malutkim drzewkiem (dziecko przykuca skulone). To małe drzewko zasadziły dzieci tuż na skraju lasu. Drzewko rosło powoli, powoli przez wiele, wiele lat (dziecko powoli prostuje się i wstaje z rękami w górze). Wiatr poruszał delikatnie jego gałązkami listkami( dziecko porusza rękami, nogi mocno przytwierdzone do podłogi). Zdarzało się, że kiedy wiatr był w złym humorze, wiał z ogromną siłą i wtedy drzewo wyginało się na wszystkie strony, gałęzie pochylały się mocno, raz w jedną, raz w drugą stronę.( dziecko mocno się wygina nie odrywając stóp od podłogi) Drzewo najbardziej lubiło, kiedy padał na nie mały, delikatny deszczyk ( dziecko uderza paluszkami o podłogę). Z radości wznosiło gałązki wysoko, wysoko i zdawało się, że jest coraz wyższe i wyższe (dziecko unosi do góry ręce, staje na palcach). Kochało też słoneczko, które łaskotało go swoimi promyczkami( dziecko unosi ręce ku górze, kręci nadgarstkami w powietrzu).
rytmizowanie tekstu
„Jestem przyjacielem przyrody”
wypowiadamy zdanie rytmicznie( dzieląc na sylaby), klaszcząc, tupiąc, podskakując
Miłej zabawy:)